Cronică de film: „Columbiana”

Premiera: 9 septembrie
Regia: Olivier Megaton
Scenariul: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Cu: Zoe Saldana, Jordi Molla, Lennie James, Michael Vartan, Amandla Stenberg, Cliff Curtis
Genul: thriller
Durata: 110 minute

Luc Besson are un fetiş cu femeile asasin şi-şi face hatârul de ceva vreme. N-ar fi nimic rău în asta, dacă ar avea şi idei noi despre cum să le portretizeze. În Columbiana, ultima sa încercare de gen, eroina are aceeaşi „scuză” dramaturgică din Leon: The Professional: părinţii i-au fost ucişi sub priviri şi tot restul vieţii va încerca să-i răzbune. Nu căutaţi profunzimi psihologice: cu excepţia unor scene melodramatice, în care ea va plânge (şi Zoe Saldana e bună la asta), personajul e o schiţă de femeie-felină invizibilă, o Catwoman care face lucruri implauzibile.

Construcţia de personaj, dacă se poate numi aşa, constă în a o înconjura pe Cataleya cu figuri anemice: mafioţi de carton, agenţi CIA şi FBI uşor impresionabili şi un iubit artist şi inocent (în raport cu lumea ei). Performanţele ei de ucigaş silenţios nu sunt antrenament pur. În deschiderea filmului, o vedem pe Cataleya copil (jucată de Amandla Stenberg) cum sare pe muchii de clădiri ca un expert în parkour şi fentează o gaşcă de mafioţi. Ceea ce, evident, devine comedie involuntară.

Fetiţa ajunge cum-necum în Chicago, îşi caută unchiul şi îi spune cu determinare în ochi că, dacă înainte (când, la 3 ani?) visa să fie „Xena, prinţesa războinică”, acum vrea să fie killer. „După ce termini şcoala”, o sfătuieşte înţelept unchiul, ca să fie o asasină deşteaptă.

Din seria de găselniţe dramaturgice de un comic involuntar: ca să-i scoată din bârlog pe mafioţii care i-au ucis tatăl, Cataleya execută 22 de asasinate şi le lasă morţilor câte o orhidee desenată pe piept. Însă FBI-ul nu dă publicităţii seria de crime, aşa că nici mafioţii nu se prind că ar fi vreo problemă (nefiind la TV, cum ar putea?), şi nici ea nu se poate opri, deci totul devine mai dramatic decât ar putea fi.

Columbiana nu oferă satisfacţii majore nici celor care iubesc caftelile, urmăririle şi băile de sânge. Filmul e destul de curăţel la capitolul ăsta, cel mai probabil pentru a obţine un certificat de audienţă generală, dar şi pentru că asasina e în esenţă, clean; în accepţia hollywoodiană, crimele în serie sunt iertabile dacă motivaţia e înduioşătoare.

Zoe Saldana are, ca actriţă, un substrat emoţional care-i dă colombianei mai mult decât are din scenariu; plus o siluetă perfectă, de felină – mai că ai crede că se poate urca pe acoperiş din două mişcări – şi un zâmbet superb. Însă asta n-a salvat niciodată un film.

Columbiana este distribuit de MediaPro Distribution.

Din 9 septembrie, filmul rulează la The Light Cinema, Cinema City (Cotroceni, Sun Plaza, Cluj, Arad, Bacau, Braila, Baia Mare, Timisoara, Iasi, Pitesti), Cityplex (Constanta, Brasov), Patria (Bucuresti si Craiova), Odeon Cineplex Cluj, Cinema Florin Piersic (Cluj), Cinema Phoenix (Pascani), Centrul Cultural Eugen Ionescu (Slatina)