Cum funcționează timpul la Berlin

0
161
Victoria, regia Sebastian Schipper
Victoria, regia Sebastian Schipper

Autor: Raluca Petre

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN, Mi-a stat ceasul în prima zi de Berlinală. Prima zi din prima Berlinală. M-am gandit că nu-i de bine, având deja presentimentul că va fi haos, eu aterizând cu o zi după deschidere. Am ajuns în Potsdamer Platz să-mi ridic badge-ul chiar când se strânsese o groază de lume la Berlinale Palast pentru a întâmpina nu-știu-ce staruri, care tocmai urmau să defileze pe covorul roșu.

Reușind să înot printre lume și să-mi iau într-un final badge-ul, m-am grăbit spre casa de bilete. Prioritate: Queen of the Desert al lui Herzog, pentru că erau ultimele proiecții. „Nu mai sunt locuri la nici o proiecție de-ale lui Herzog”, îmi spune cu părere de rău tipul de la casa de bilete pentru presă. Am alergat totuși până la una dintre ele, sperând că cineva care și-a luat bilet nu mai apare și pot sa intru. Nici gând. Erau cel puțin 20 de oameni pe scările cinema-ului cu pancarte, disperați după un bilet. Asta pe lângă coada imensă de la casa de bilete, care nu se micșorase nici cu cinci minute înainte de film. Gata, articolul la care visasem, în care urma să pun față în față filmele din festival ale celor doi monștri sacri ai Noului Cinema German  (Wim Wenders este in afara competiției cu Everything Will Be Fine, șinu e chiar de ici de colo ca Herzog și Wenders să aibă filme noi în același festival) s-a și dus pe apa sâmbetei.

Era deja seară și lumea începuse să se gândească la cocktail-uri și party-uri. Multă, foarte multă lume din mediul cinematografiei pe aici, din partea comercială și din cea independentă, deși parcă se învârteau în două festivaluri diferite. Prietenii din workshop-uri, prietenii din facultate, „hai la party-ul polonezilor”, „ba nu, hai la party-ul finlandezilor”, nu auzeau cum eu bâlbâiam un „dar n-am bilete la nimic pentru mâine, nu-mi știu programul, sunt total pe dinafară”.

Mi-a luat 24 de ore până să ajung să văd ceva; noroc cu proiecția pentru presă a filmului din competiție Victoria, regizat de neamțul Sebastian Schipper. Juriul, format din Darren Aronofsky, Daniel Bruhl, Audrey Tatou și Matthew Weiner, printre alții, a venit să vadă filmul exact la proiecția pentru presă. Când am văzut că intră relaxați, dar serioși, și se așază cu două rânduri în fața mea, m-am gandit că mi-a trebuit 24 de ore să ajung să fiu pe fusul orar al Berlinalei, să simt că sunt unde trebuie și când trebuie, după regulile ei.

Victoria duce oricum către o concepție a timpului cu totul aparte. Nu știam mare lucru despre film, apucasem să citesc doar pe diagonală că e despre o spanioloaică, Victoria, în Berlin, care se împrietenește cu niște băieți ce o împing spre tot felul de ilegalități. Nu știam că e filmat într-un singur plan-secvență (fără găselnițele lui Birdman),iar după primele 10-15 minute, în care începusem să simt cum mi se încordează tot corpul, mă întrebam deja când va fi prima tăietură. Păi, nu va veni. Sebastian Schipper și DoP-ul danez Sturla Brandth Grovlen urmăresc în timp real descinderea unei fete de 20 și ceva de ani într-un haos pe care de fapt și-l dorește. Începutul înrădăcinează personajele în realitatea tinerilor berlinezi, căutători de viață de noapte și de oameni cu care să fie pe aceeași lungime de undă.

Fiind în Berlin doar de trei luni, Victoria iese singură prin cluburi, loc în care întâlnește o gașcă de patru tipi cu care se duce să bea o bere de sfârșit de seară. Deși mișcarea hand-held de cameră creează tensiune chiar de la început, inducând un sentiment de neliniște și așteptare, povestea ia o turnură neașteptat de întunecată atunci când noii prieteni ai Victoriei sunt forțați să jefuiască o bancă.

Filmul are elementele unei povești de tipul Bonnie and Clyde,  însă planul secvență creează mult mai multă imprevizibilitate. Schipper a confirmat că a avut un scenariu de doar 12 pagini și că restul a fost construit prin improvizațiile actorilor. S-au tras doar trei duble și au folosit ultima dublă. Practic, filmul a fost filmat în două ore și un sfert. Nu toți au fost la fel de entuziasmați de film, cred că unora li s-a părut un pic tras de păr. Criticul de film de lângă mine a oftat, pufăit și luat notițe tot filmul. Mie, însă, mi s-a părut cel mai bun film pe care l-am văzut în festival până acum.

Christian Bale și Natalie Portman în Knight of Cups
Christian Bale și Natalie Portman în Knight of Cups

Noul Tree of Life al lui Terrence Malick, adică Knight of Cups, se joacă și el cu timpul, în stilul deja consacrat al regizorului. De data aceasta, este vorba despre un actor hollywoodian care se confruntă cu faptul că nu își poate controla dorințele, iar împlinirea lor, de fapt, îl duce către conștientizarea unui mare gol interior. Se învârte în cercuri, ajungând tot timpul de unde a plecat. Malick vrea să creeze un contrast între lumea interioară și cea exterioară, cea interioară fiind redată de DoP-ul Emmanuel Lubezki prin traveling-uri rapide și cadre ori foarte strânse ori filmate cu obiective cu unghiuri foarte largi care distorsionează peisajul, făcându-l să pară mai mult un peisaj interior decât exterior. Cadre scurte, tăieturi bruște redau fragmentarea temporală și prin urmare cea narativă.

Cunoscutul voice-over prin care personajul își expune propriile frământări și propria filozofie de viață introduce fiecaare personaj, până să îl vedem. Este de admirat că Malick persistă cu subminarea narativului clasic, însă nu m-a prea făcut să simt ceva prin alternativa pe care o propune. Au fost destui cei care au ieșit din sală sau care își verificau ceasurile. Poate fi și faptul că filmului nu îi prea face bine să fie văzut într-un festival atât de agitat precum Berlinul (din punct de vedere al experienței spectatoriale, nu din cel al marketingului), unde toată lumea pare un pic distrată și pusă pe fugă,  poate un pic desincronizată cu timpul lui Malick.

Ce e de admirat cel mai mult este că două filme cu bugete și moduri de producție total diferite au fost puse pe același palier, prin faptul că au fost selectate în competiție și vor fi jurizate după aceleași criterii.

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here