CRONICĂ TIFF: Estetica iluziei

0
96

Nicicând n-a arătat paranoia mai frumos ca în Everything Will Be Fine (Alting Bliver Godt Igen) al lui Christoffer Boe, proiectat la Cluj în secţiunea Back to TIFF, după ce danezul a servit ediţiilor precedente Reconstruction şi Offscreen. Filmul e un thriller captivant, cu potenţial succes la public, ambalat frumos în cadre numai bune de agăţat pe perete, dar care strecoară printre rânduri şi hint-uri metaficţionale, reuşind să fie unul din acele filme în care conţinutul subordonează forma, în special imaginea.

Jakob Falk (Jens Albinus) e un regizor şi scenarist care nu se împacă prea bine cu limita dintre poveste şi realitate. În plin writers’ block, el se trezeşte prins între două lumi: conspiraţii ale armatei şi mania persecuţiei versus soţie, birocraţie, un jurnalist care caută mereu dovezi autentice şi alţi emisari ai realităţii. Everything Will Be Fine e un puzzle narativ plin de suspans, dar finalul îl duce într-o zonă emoţionantă, cu iz de Spider sau The Fisher King.

Două şmecherii executate la perfecţie de Manuel Alberto Claro (director de imagine care a semnat şi Videocracy sau apocalipsa după Lars von Trier, Melancholia) ne clătesc ochii cu fineţe, dar în acelaşi timp ne distanţează de poveste, ca şi cum Boe ar vrea să ne amintească în permanenţă că orice ficţiune este o minciună fabricată cu greu, că există un obiectiv şi un ecran între noi şi vieţile celor pe care îi urmărim cu sufletul la gură: primo, contralumina inundă o mare parte din cadre; orbind din când în când camera cu reflexii aparent accidentale; secondo, secvenţa de titlu e construită cu machete şi omuleţi pe care Falk îi manevrează în căutarea inspiraţiei, efect care apare mai târziu în modul în care e filmat fiecare establishing shot.

În ciuda poveştii tensionate (nu, filmul nu le dă satisfacţie amatorilor de teorii ale conspiraţiei), Everything Will Be Fine e un tablou – delicios din punct de vedere vizual – al iluziei, fie ea paranoidă sau cinematografică.

AUTOR: Andreea Dobre