Regizorul Peter Greenaway este invitatul special al primei ediţii a Festivalului Internaţional de Film Experimental (EXPIFF), care va avea loc între 24 şi 28 noiembrie, la Cinema Scala şi Sala Dalles din Capitală.
Cineastul va deschide evenimentul cu cel mai recent lungmetraj al său, Rembrandt’s J’Accuse, şi va susţine un masterclass pe tema „Cinema is Dead, Long Live the Cinema”, care va explora impactul pe care digitalul îl are asupra limbajului cinematografic şi artelor vizuale, anunţă organizatorii. Masterclass-ul este deschis atât studenţilor de la universităţile de film şi arte vizuale, cât şi publicului larg şi va avea loc la Cinema Scala, pe 24 noiembrie. În 2005, regizorul a fost vedeta Festivalului Anonimul.
Un obişnuit al unor festivaluri precum Cannes, Veneţia sau Berlin, Greenaway este autorul a 12 lungmetraje şi 50 de scurtmetraje şi filme documentare, expoziţii, instalaţii video, VJ performance-uri, picturi, cărţi, librete de operă. De ani buni, în speach-urile sale, regizorul susţine că „cinema-ul a murit” şi că generaţia actuală e martora procesului de descompunere.
Încă de la debutul din 1965, cu eseul cinematografic Death of a Sentiment, filmat în patru cimitire din Londra, Greenaway a explorat şi testat limitele limbajului cinematografic, corelându-l în permanenţă cu celelalte arte vizuale. Influenţat de pictura renascentistă, cineastul a încercat să transpună pe peliculă compoziţiile scenice şi contrastele din tablouri şi să evite narativitatea clasică în cinema.
Timp de 15 ani, cât a lucrat ca monteur şi regizor la Central Office of Information, a realizat câteva filme-experiment precum Train, despre ultimele locomotive cu aburi din staţia Waterloo, Tree – despre un arbore „urban”, care a supravieţuit betonului în faţa Royal Festival Hall, Vertical Features Remake şi A Walk Through H.
Primul său lungmetraj, The Falls (1980) e un eseu absurd, fantastic şi fascinant despre zbor. Anii 80 au fost şi cei mai prolifici pentru regizor. Atunci a lansat The Draughtsman’s Contract (1982), A Zed & Two Noughts (1985), The Belly of an Architect (1987) şi cel mai controversat film al său – The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989).
Greenaway a realizat şi un serial TV după Infernul lui Dante – A TV Dante, şi a scris zece librete reunite în seria Death of a Composer.
Rembrandt’s J’Accuse este un eseu despre forţa de manipulare a imaginilor, pornind de la o analiză a celebrei picturi a lui Rembrandt, „Rondul de noapte”. Filmul este o lucrare complementară proiectului multimedia „Nightwatching”, pus la punct de Greenaway cu ocazia sărbătoririi a 400 de ani de la naşterea lui Rembrandt, în 2006.
Alţi doi invitaţi ai festivalului sunt Peter van Hoof – directorul Departamentului de scurtmetraj al prestigiosului Festival Internaţional de Film de la Rotterdam – şi Miguel Valverde – codirector al Festivalului Internaţional de Film Independent din Lisabona (Indielisboa). Fiecare dintre ei va prezenta propria selecţie de filme, în secţiunea Carte Blanche.
EXPIFF este singurul eveniment din România dedicat filmului experimental.