Investitorul Cine Grand în România: „Spuneţi-le cineaştilor români să ne contacteze, le vom da filmele”

0
422

CEO_Cine Grand  (1)Amitabh Vardhan, CEO al reţelei de multiplexuri Cine Grand, deţine peste 400 de săli de cinema în ţări din Asia, Orientul Mijlociu şi, mai nou, Europa de Est, şi se află în România de aproape patru ani. Până să-şi pună la punct propria reţea a fost vicepreşedinte şi chief executive officer al celei mai mari companii de acest fel din India, PVR Cinemas.

În planul său de afaceri, România înseamnă 100 de ecrane în următorii cinci ani, toate construite în mall-uri, cu echipament de ultimă generaţie şi sisteme unice pe care le-a dezvoltat şi testat împreună cu o companie americană: „Putem controla şi acum, de pe telefoanele noastre, ce se dă în sala de proiecţie”, spune omul de afaceri indian în interviul acordat Filmreporter.ro.

Una dintre strategiile Cine Grand în India este cea a preţului accesibil, uneori mult sub al celorlalte multiplexuri. La Botoşani – unde entuziasmul local la deschiderea celor cinci săli a fost mult peste aşteptări, weekend-ul trecut – biletele costă între 7 şi 20 de lei. Matineele pentru copii vor costa doar 5 lei.

Cât despre filmele pe care le va proiecta reţeaua Cine Grand, Amitabh Vardhan îi încurajează pe distribuitorii şi cineaştii români:  „Vom da filme româneşti, e important pentru cultură”.

Probabil asta e prima curiozitate pentru toată lumea: de ce o investiţie în cinematografe în România?

Am studiat destul de mult piaţa şi, după ce am investit în India, China şi Orientul Mijlociu, am decis că e următorul loc în care vom merge. Am ales această parte a lumii şi am început cu România şi Bulgraia, apoi vom continua cu Ucraina, Republica Moldova, Ungaria, Polonia.

Ce spun aceste studii despre România şi cinematografe?

Studiile arată că piaţa românească a început să crească, după scăderea iniţială. Şi că oamenii vor să vadă filme la cinema, ceea ce e foarte important, din punctul nostru de vedere. Nu o să comentez despre situaţia financiară, e cu totul altul subiect, dar important este că această dorinţă există şi că e un loc gol pe piaţă pe care noi îl putem umple.

În ce oraşe veţi deschide cinematografe?

În toate oraşele în care se va construi un mall în următorii ani. Pentru că vom fi parte a unui mall, aşa cum s-a întâmplat şi la Botoşani. Vom fi peste tot unde vom afla că se construieşte un mall.

Doar în mall-uri? Nici o sală în afara lor?

Nu, pentru că business-ul nostru este legat de mall-uri şi de ideea de multiplex. Dacă vorbim de business plan, nu e deloc o idee bună să deschizi un cinematograf cu o singură sală, mai ales într-un oraş mic. Target-ul nostru este de 100 de ecrane în următorii cinci ani. Încă nu ştim exact unde vor fi toate aceste ecrane, dar vom afla pe parcurs. Deocamdată, cinci sunt la Botoşani.

Aveţi deja un concurent destul de puternic pe piaţă, Cinema City. Cum veţi gestiona această competiţie?

În primul rând, aş prefera să nu-l numesc concurent, ci partener. Piaţa este suficient de mare încât să co-existăm paşnic. Nu e cazul să facem manevre de business, nu e o întrecere, ambele companii sunt aici cu acelaşi scop: să arate filme şi să facă o afacere profitabilă. Nu ne considerăm sub nici o formă concurenţii lor, e o companie mare şi apreciată, care a făcut o treabă foarte bună până acum.

Aţi fost chief executive al celei mai mari reţele de cinema din India, PVR Cinemas. După care aţi pornit pe cont propriu, cu Cine Grand. Din câte am citit, una dintre metodele prin care atrageţi spectatori în cinemattografele dvs. este preţul mult mai ieftin la bilete.

Da, e adevărat. Însă nu aş folosi cuvântul „ieftin”, ci „accesibil”. Asta înseamnă că pui preţuri diferite la bilete în funcţie de mai multe criterii, de la ore la zile ale săptămânii. De exemplu, dacă luni dimineaţa vinzi bilete la preţ de duminică seara, n-o să vină nimeni la film. Spectatorii care vin de obicei la film şi care îşi permit asta frecvent în weekend-uri sunt la muncă la ora aceea. Ceea ce înseamnă că te adaptezi, după ce studiezi foarte atent mersul pieţei şi tipul de public. Dar, cu siguranţă, vom avea preţuri foarte accesibile la biletele noastre.

În câţi ani estimaţi că veţi face profit şi veţi amortiza investiţia?

Cam în 4-5 ani, din ziua deschiderii cinematografului, cred că vom recupera investiţia.

Există multe cinematografe vechi din fosta reţea de stat, în centrul oraşelor, lăsate în paragină, care pot fi renovate. Aveţi în plan astfel de preluări? 

Singura mare problemă a acestor săli este că nu poţi proiecta multe filme. Ceea ce face ca lucrurile să înainteze foarte greu şi nu e avantajos. Totuşi, există în lume câteva săli cu un singur ecran care sunt profitabile, însă poziţionarea şi strategia sunt cu totul altele. Nu pot prelua o astfel de sală în Botoşani şi să sper că o să facă profit, pentru că n-o să facă.

Totul depinde de finanţare, de locaţie, de foarte multe lucruri. Dacă acolo se întâmplă Oscarurile, de pildă, cum e Kodak Theatre, la Hollywood, atunci da, merge.

Aveţi un partener român?

Da, avem o societate românească, Cine Grand S.R.L, care se ocupă de business în România. Majoritatea lucrurilor aici vor fi făcute de echipa românească.

M-ar interesa programarea filmelor. Ce o să ruleze în reţeaua Cine Grand? 

O să ruleze filme de Hollywood, filme locale, româneşti, şi vom încerca să aducem şi câteva filme indiene, dacă se va putea. În principiu, filme din cât mai multe colţuri ale lumii. Dar focus-ul este pe filme de Hollywood şi locale.

Filmele de la Bollywood au fost foarte populare într-o vreme în România…

Da, mi s-a tot spus asta. Însă există o problemă destul de mare: subtitrarea în limba română costă mult prea mult ca să merite făcută special. Noi facem subtitrare în limba engleză, iar copiile acestea ajung în mai multe ţări, ceea ce ne scade din cheltuieli. Fără subtitrare în română, pot să aduc filmele astea şi mâine. Dar altfel, necesită un cost uriaş.

Spuneaţi de filmele româneşti. Există o mare frustrare în rândul distribuitorilor de film românesc, pentru că multiplexurile fie refuză să le programeze, fie le alocă ore deloc avantajoase…

Dacă oamenii vor să vadă filmele astea, de ce nu le-am da? Ne-ar plăcea să promovăm filmul românesc, e important pentru limba şi cultura română. O să aducem filme din toată lumea, dar ce e al locului trebuie promovat în mod special.

Un film indian independent, Ship of Theseus, a câştigat Trofeul TIFF anul acesta, însă e greu de crezut că va putea fi găsit în multiplexuri. În Cine Grand ar rula un astfel de film?

Da, în mod sigur. Dacă un film e bun, le voi da ocazia oamenilor să-l vadă, asta fără nici o îndoială. De ce Hollywood şi nu altceva? Sunt multe filme proaste care vin de la Hollywood…

Da, însă fac bani, majoritatea.

Nu am cum să fac asta acum, pentru că am doar cinci ecrane, dar când vor fi mai multe, ţin neapărat să proiectăm filme româneşti bune, e important pentru cultură, dar e important şi pentru noi. Eu nu fac filme, doar le arăt, dar e important să arăt filme bune.

În Franţa, de exemplu, există o reţea de cinematografe care proiectează filme de artă, producţii independente. În lipsa lor, în România, regizorii şi producătorii români sunt la mâna multiplexurilor.

Vă rog, spuneţi-le cineaştilor români să ne contacteze. Cu siguranţă le vom da filmele. E foarte important ce anume îi livrezi consumatorului, aşa îţi construieşti brandul.

CP_Cine Grand  (4)

M-ar interesa câteva detalii tehnice legate de săli şi echipamente. Vor fi toate digitale, 3D?

Da, toate sălile vor avea echipament digital, sunet XT Surround, scaune ergonomice şi o aşezare foarte bună a locurilor, sunt printre cele mai bune săli pe care le veţi găsi în ţară. Trebuie să veniţi în Botoşani ca să vedeţi. Ne-am propus să construim cam zece săli per multiplex. Vom folosi multă tehnologie nouă, pe care am dezvoltat-o noi şi pe care nu o veţi mai vedea nicăieri în ţară şi chiar în Europa.

De exemplu, nu va exista o sală de proiecţie, totul va fi controlat de un singur om, de pe un singur aparat. Putem controla şi acum, de pe telefoanele noastre, ce se dă în sala de proiecţie. Ideea a fost să reducem cât putem de mult costurile, ca să putem scădea preţul biletelor. Preferăm să investim în personalul care să se ocupe de spectatori şi să economisim la partea de proiecţie.

Nu există şi un mare risc, ca totul să se strice deodată, în toate cele zece săli de proiecţie?

Întotdeauna există un risc. Riscul este al doilea nume pentru viaţă. Dar testăm tehnologia de aproape doi ani şi folosim un sistem pe care nu-l mai are nimeni altcineva. E un software dezvoltat de noi împreună cu o companie americană şi cred că va funcţiona bine.

Şi vom mai face ceva inedit: plasmele Facebook. În fiecare hol de cinematograf vom avea plasme uriaşe pe care va fi proiectată live pagina de Facebook a Cine Grand România. Dacă cineva ne înjură, ne va înjura în direct, în văzul tuturor. Dacă scrii „Cine Grand e cea mai nasoală companie din lume”, o vor vedea toţi. Nu avem nimic de ascuns, vrem să fim cât se poate de deschişi şi de transparenţi.

Mai e un detaliu important: sistemul de sunet 3M, care e un pic mai jos decât sunetul natural, ceea ce e cel mai aproape de perfecţiune posibil acum. Trebuie să auzi ca să-ţi dai seama ce înseamnă. Nici cele mai bune săli din Europa nu au încă sistemul acesta, însă noi îl vom avea în fiecare sală.

Veţi avea şi ecrane IMAX?

Nu. Vom avea altfel de săli, dar nu IMAX. Nu încă, cel puţin.

Care e următorul oraş în care veţi deschide un cinematograf?

Bucureşti , cartierul Titan, în Iris Mall.

Cum a fost, totuşi, primul weekend la Botoşani?

A fost mult peste aşteptări. Mult peste aşteptări. N-au mai rămas bilete, la un moment dat. Mai mult de atât, vin oameni din sate şi oraşe învecinate să vadă filme. Suntem foarte încântaţi. Iar oamenii de acolo sunt minunaţi, minunaţi! E un personal foarte disciplinat, cinstit şi plăcut. E o experienţă foarte plăcută pentru noi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here