Filmele lui 2017 – Topurile Filmreporter.ro (I)

Dragoș Marin

“2017 a fost un an neașteptat de bun”, mi-am zis eu ajungând la poziția a șasea a topului meu și mirându-mă că nu am loc mai sus pentru alegerea mea.

O să încep cu niște mențiuni, care poate că ar fi intrat în top dacă nu rezervam un loc pentru blockbustere sau dacă eram mai sincer cu mine însumi în alegeri. Am renunțat să îmi împart topul după criteriul lansării în cinematografele noastre și/sau al disponibilității pe ecran mare.

Raw (care dă o altă valență conceptului de finger food), Colossal (un amestec inclasabil de genuri, haotic deci imprevizibil), Moonlight (cel mai bun Oscar din ultimii 10 ani), Berlin Syndrome (thriller cinstit), I Am Not Your Negro (comentariile lui James Baldwin au mai mult de 30 de ani, dar nu și-au pierdut deloc din relevanță), Free Fire (shoot’em up cu panaș, nu și substanță), The Lost City Of Z (James Gray continuând să facă filme cum nu se mai fac din anii ’70, și care sunt pe nedrept ignorate). David Lynch, inclasabil ca de obicei, ne-a făcut cadou 18 episoade de Twin Peaks: The Return. Nu m-am putut hotărî să îl includ printre lungmetraje, dar cred că îi stă mai bine așa, într-o categorie proprie.

Nu am văzut încă cele mai recente filme ale lui Haneke și Zviagințev, n-am dus până la capăt nici mother!, nici A Ghost Story deși mi se zice că e foarte bun, n-am pus botul la Dunkirk, iar filmul românesc n-a dat nimic major anul acesta.

Fără alte comentarii, iată și ce a ajuns în top:

10. Jeune Femme – Încearcă să nu te îndrăgostești de Laetitia Dosch în acest dezinvolt și vioi film de debut al lui Léonor Serraille.

9. Logan Lucky – După câțiva ani de exil autoimpus, Steven Soderbergh se întoarce pe marile ecrane să ne arate cum se face. Adaptare a unui scenariu al soției sale scris sub pseudonim, Logan Lucky e un Ocean’s Eleven cu rednecși, cu un excelent simț al ritmului, precis și alert. Sigur că e lipsit de profunzimi și ușor ca fulgul.

8. The Killing Of A Sacred Deer – Filmul “feel bad” al anului, o combinație de Michael Haneke circa ’97, Vechiul Testament și tragedie greacă. Yorgos Lanthimos face film de gen, sumbru și amuzant totodată.

7. Blade Runner 2049/Star Wars – The Last Jedi – Primul un eșec de box office care-ți mângâie orbitele mai mult decât orice altceva anul acesta, celălalt o forță a naturii și dovada că un regizor cu sensibilități indie – Rian Johnson – poate să își pună amprenta pe cea mai răsdiscutată franciză din istorie fără să își vândă sufletul. Cele mai entertaining produse hollywoodiene ale anului.

6. Get Out – Fenomenul pop-culture al anului, Get Out a avut premiera în februarie și nu a mai ieșit de atunci de pe lista de subiecte de conversație. Dincolo de cele peste 150 de milioane de dolari încasate numai în State (pe un buget doar puțin mai mare decât al lui Puiu), satira socială incisivă și abordarea frontală a problemei rasei în America, Get Out e al naibii de distractiv și un debut care îl obligă pe Jordan Peele la lucruri mărețe.

5. 120 BPMHow To Survive A Plague în variantă galică, 120 BPM rezistă capcanei în care cad multe filme puternic angajate politic: aceea de a-și transforma personajele în simboluri, pierzând pe drum ceea ce le face umane, imperfecte și vii. Pe fundalul luptelor unei grupări a organizației non-guvernamentale ACT UP (în care a activat și regizorul Robin Campillo în anii ’90) pentru a obține drepturi și tratament pentru persoanele seropozitive, protagoniștii dezbat, se îndrăgostesc și mor, și e imposibil să te lase indiferent. Nahuel Pérez Biscayart e un nume de care vom mai auzi cu siguranță.

4. Baby Driver – Cel mai revizionabil film al anului (chiar și cu Kevin Spacey pe afiș), filmul lui Edgar Wright are coloană sonoră contagioasă, cadențată la precizie milimetrică, cascadorii pe bune și câteva interpretări colorate. Încă un film de pus pe raftul de filme cult. Heist School Musical.

3. Una Mujer Fantástica –  Când regizorul Sebastián Lelio căuta o să cunoască o persoană trans să-l ajută să se documenteze pentru următorul său film, niște prieteni i-au recomandat-o pe Daniela Vega. Odată ce a cunoscut-o, a știut ca pe ea a căutat-o dintotdeauna. Daniela Vega e revelația anului în materie de actorie, în rolul Marinei, o chelneriță care îl pierde pe omul pe care îl iubește. O melodramă simplă care merge direct la suflet.

2.  Good Time – Injecția de adrenalină a fraților Safdie, cu Robert Pattinson în zi de grație, e una dintre cele mai revigorante experiențe de cinema ale anului. Cu ceva din energia unui film de Lumet din anii ’70, secvențe antologice și coloană sonoră brici, e un clasic urban instant pe care sper că ați apucat să îl vedeți pe ecran mare

1. Call Me By Your Name – Dacă mai aveați vreo îndoială, Luca Guadagnino nu e capabil să o dea în bară. Believe the hype, Call Me By Your Name are de toate. Atașant, senzual și emoționant, inundat de soarele Italiei (care intră nefiltrat în camera lui Sayombhu Mukdeeprom) și jucat de următorii voștri actori preferați, Armie Hammer și Timothée Chalamet. Pur și simplu minunat.

 

Filmele lui 2017 – Topurile Filmreporter.ro (II)

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

Un răspuns la “Filmele lui 2017 – Topurile Filmreporter.ro (I)”

  1. Cristi spune:

    Imi place ca nu ati inclus doar filme de la holywood 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *