Filmele româneşti din 2012: de la Mungiu şi Caranfil la „Ho Ho Ho 2”

2
517

În 2012, se va râde ceva mai mult în filmul românesc. Sau, cel puţin, aşa reiese din sinopsisuri. Ne aşteaptă în jur de 20 de premiere – unele amânate de anul trecut – multe dintre ele comedii (sau tragicomedii). Cele mai aşteptate filme rămân Provizoriu al lui Cristian Mungiu, la fel de misterios în ce priveşte subiectul pe cât de evaziv este titlul, şi Closer to the Moon al lui Nae Caranfil, cu Vera Farmiga şi Mark Strong în distibuţie. Staruri pe afiş va avea şi Ipu – Convicted to Live, al lui Bogdan Dreyer, un al doilea film românesc cu buget consistent realizat în limba engleză.

Tot anul acesta vedem filme de Tudor Giurgiu, Radu Jude, Adrian Sitaru şi Igor Cobileanski, precum şi debutul lui Paul Negoescu. Sergiu Nicolaescu mai are multe de spus la 81 de ani şi revine cu Ultimul corupt din România, iar Silviu Purcărete îşi face transferul de la teatru la cinema cu Undeva la Palilula. Celor amintite de Filmreporter.ro li se  vor adăuga altele care fie sunt în postproducţie, fie au tot amânat premiera din diverse motive, prin urmare, lista ar putea fi mai lungă la bilanţ.

Iată câteva dintre filmele lui 2012:

Provizoriu – Cristian Mungiu

Cristian Mungiu s-a întors în spatele camerei de filmat pentru al treilea lungmetraj al său, cu siguranţă cel mai aşteptat din 2012, alături de cel al lui Nae Caranfil. Despre Provizoriu ştim cam atât – că este povestea relaţiei speciale dintre două fete, una dintre ele aflată la o mănăstire (destul de intrigant). Producţia e în toi şi e foarte posibil ca filmul să fie gata la timp pentru Cannes, unde Mungiu obţinea acum patru ani primul Palme d’Or pentru lungmetraj din istoria cinema-ului românesc.

Pe filmul lui Mungiu pariază şi fraţii Jean-Pierre şi Luc Dardenne, care îl coproduc prin Les Films du Fleuve, alături de Why Not Productions (Franţa). CNC-ul finanţează pelicula cu circa 270.000 de euro, iar Eurimages (fondul Consiliului Europei) cu alţi 400.000 de euro.

Closer to the Moon – Nae Caranfil

Cum a orchestrat Nae Caranfil celebrul jaf de la Banca Naţională în limba engleză şi cu actori ca Vera Farmiga, Mark Strong, Harry Lloyd şi Christian McKay, vom vedea tot anul acesta. Se anunţă un film-spectacol făcut ca la carte, mai cu seamă că producătorul şi o parte din echipa tehnică (în special cea de postproducţie) este americană. „Pentru ca un film spectacol să aibă expunere, trebuie să fie în engleză. Din punctul ăsta de vedere înţeleg, ca să zic aşa, predictmentul”, explica Nae Caranfil de ce a ales să convertească scenariul iniţial al lui Alice în ţara tovarăşilor în altă limbă. Replicile vor fi rostite într-o engleză curată – distribuţia e predominant britanică -, dar denumirile instituţiilor şi ale localităţilor rămân româneşti.

Povestea reală a fost abordată şi de Alexandru Solomon în Marele jaf comunist: o femeie şi patru bărbaţi – un profesor universitar de istorie, un astrofizician, un ziarist şi un şef al departamentului judiciar din Miliţie – atacă maşina Băncii Naţionale, în vara lui 1959, şi dispar cu echivalentul unui milion de dolari. Cei cinci sunt arestaţi şi apoi executaţi, dar nu înainte de a participa la o reconstituire a jafului lor. Closer to the Moon se anunţă, aşadar, un thriller cu tentă politică.

Despre oameni şi melci – Tudor Giurgiu

Interesant şi subiectul lui Tudor Giurgiu din Despre oameni şi melci (scenariu de Ionuţ Teianu). În anii 90, nişte muncitori încearcă să-şi salveze fabrica de la faliment donând spermă pe bani. Cam asta e tot ce ştim din intrigă, însă cei care au fost la filmări garantează că va fi amuzant. Andi Vasluianu joacă alături de Dorel Vişan (directorul fabricii) şi Monica Bîrlădeanu, femeia râvnită de o uzină întreagă. Actorii Andreea Bibiri, Valeria Seciu, Jean François Stevenin şi Robinson Stevenin (tată şi fiu), Ion Besoiu, Ovidiu Crişan, Ion Grosu, Clara Vodă şi Alina Berzunţeanu completează distribuţia. Comedia a costat cam 1, 2 milioane de euro, iar premiera va fi în iunie 2012, probabil la TIFF.

Toată lumea din familia noastră – Radu Jude

Radu Jude merge întâi la Berlin cu filmul său, în secţiunea Forum, apoi în cinematografele din ţară (data lansării nu e stabilită). E o dramedie despre un tată şi fiica lui, „care vor să petreacă împreună o vacanţă ca-n rai, însă deocamdată sunt prinşi în iadul relaţiilor de familie de pe pământ”.

Îi vom vedea în rolurile principale pe Şerban Pavlu, Sofia Nicolaescu, Mihaela Sîrbu şi Gabriel Spahiu, care joacă alături de Tamara Buciuceanu-Botez, Stela Popescu şi Alexandru Arşinel. Dacă scenele vor fi măcar pe jumătate la fel de puternice ca în Alexandra, un scurtmetraj regizat de Jude pe acelaşi subiect, al unui copil prins între cei doi părinţi divorţaţi, atunci filmul e un pariu câştigat. Scenariul are semnătura lui Radu Jude şi Corina Sabău, autoarea romanului Bloc 29, apartamentul 1.

Domestic – Adrian Sitaru

Dacă aţi văzut Lord şi Colivia, sigur abia aşteptaţi Domestic. Ca subiect şi probabil ca şi abordare, rămâne în aceeaşi zonă – „o poveste despre oameni obişnuiţi şi animalele alături de care îşi trăiesc viaţa”. E vorba de un iepure, o găină, o pisică, un câine şi un porumbel şi de trei personaje principale – domnul Lazăr (48 de ani, profesor şi actualul preşedinte al asociaţiei de locatari a blocului său), domnul Mihăeş (40 de ani, taximetrist) şi Toni (un tip de 25 de ani) – toţi trei forţaţi să locuiască împreună în acelaşi bloc. Fiecare dintre cei trei completează povestea celuilalt, influenţând-o.

Actorii favoriţi ai lui Sitaru îşi reiau locurile în distribuţie: Adrian Titieni, Ioana Flora, Clara Vodă, Sergiu Costache, Gheorghe Ifrim. Va fi „un film simplu, uşor de digerat, amuzant şi emoţionant”, anunţă Sitaru. Domestic va fi lansat probabil în toamnă.

Lupu – Bogdan Mustaţă

N-am prea avut parte de realism magic în filmul românesc, aşa că Lupu va fi o curiozitate. Este povestea suprarealistă a unui adolescent de 16 ani (Mihai Vasilescu, un actor descoperit după câteva luni de casting), al cărui tată a murit în copilărie. „Lupu vorbeşte puţin şi nu are mulţi prieteni, iar lumea lui se restrânge la apartamentul în care locuieşte cu mama sa. Însă lucrurile se schimbă pe neaşteptate într-o zi, când mama sa îi dă naştere tatălui său, după o durere bruscă de stomac… ”, potrivit sinopsisului.

Regizorul Bogdan Mustaţă (O zi bună de plajă) preferă să-i spună „enhanced reality” (realitate amplificată) – în orice caz, e un pas înainte în cinema-ul românesc. În jurul adolescentului gravitează celelalte personaje: Costel Caşcaval (tatăl), Carmen Ungureanu (mama), Ada Condeescu şi Sergiu Nicolaescu (în rolul unui bătrân). Filmul a avut un buget de circa un milion de euro, proiectul fiind selectat în numeroase ateliere, pieţe de co-producţii şi rezidenţe. Lupu va fi înscris în festivaluri înainte de a ajunge pe ecrane (probabil în toamnă).

365 de Revelioane – Paul Negoescu

Cu o poveste despre dragoste, decizii şi regrete vine Paul Negoescu. În lungmetrajul său de debut, un tânăr decide în noaptea de Revelion să se despartă de iubita sa actuală şi să o regăsească pe fosta. Scenariul lui Vlad Trandafir şi Negoescu se opreşte asupra „momentului din viaţa unei persoane care a atins o vârstă critică şi care-şi pune problema: cu cine voi rămâne pentru tot restul vieţii? Este persoana de lângă mine cea cu care vreau să-mi petrec toată viaţa? Reprezintă ea pentru mine marea dragoste?”.

Andrei Mateiu (Aurora, Portretul luptătorului la tinereţe) este protagonistul, iar lui i se alătură Tudor Aaron Istodor, Ioana Anton, Sînziana Nicola şi Raluca Aprodu. Cu ceva premii şi selecţii importante în spate, Negoescu e unul dintre cele mai aşteptate debuturi din ultimii ani.

Ipu – Convicted to Live – Bogdan Dreyer

Din nou un regizor român şi un film în engleză, mai exact o nouă viziune asupra nuvelei lui Titus Popovici, „Moartea lui Ipu”, cu două staruri pe afiş: Gérard Depardieu şi Harvey Keitel. Anuşavan Salamanian şi Bogdan Dreyer au scris scenariul acestei producţii destul de costisitoare pentru un film românesc – circa 3 milioane de euro. Depardieu l-a jucat pe „nebunul satului”, un soldat francez amnezic rămas într-un sat din Transilvania care acceptă să-şi asume vina uciderii unui soldat neamţ pentru a salva elita satului de la execuţie.

Keitel a avut rolul preotului, Laura Morante – pe cel al soţiei lui, iar Bogdan Iancu (Ho Ho Ho) a fost băieţelul prin ochii căruia se desfăşoară evenimentele. La Sighişoara şi Bucureşti au filmat şi actorii Hubert Damen, Lino Damiani, Uwe Fellensieck, Alexandru Bindea, Nicodim Ungureanu, Gheorghe Visu, Daniela Nane, Adina Cartianu, Iulia Boroş. Nu se ştie încă data lansării, însă o întoarcere a vedetelor de pe afiş pentru premieră ar fi un eveniment în sine.

Undeva la Palilula – Silviu Purcărete

Costisitoare a fost şi Undeva la Palilula – 1,6 milioane de euro, în special din cauza decorurilor uriaşe construite într-o hală industrială dezafectată de 10.000 mp şi a postproducţiei. Motiv pentru care a şi înaintat destul de greu, lansarea fiind iniţial programată pentru 2011 (filmările au început în toamna lui 2009). În această primă trecere a lui Silviu Purcărete de la teatru la film, Palilula este locul unde „derizoriul coexistă cu lucruri fermecătoare, iar populaţia din oraş e izolată pentru eternitate în beţie, petreceri şi orgii”. Filmul urmăreşte periplul unui absolvent de Medicină repartizat la spitalul din acest oraş, pe parcursul mai multor ani.

În distribuţie, multe nume grele: Aron Dimeny (Europolis), Constantin Chiriac (Nilă din Moromeţii), Ofelia Popii, Răzvan Vasilescu, Marius Manole, George Mihăiţă, Ilie Gheorghe, Ioana Crăciunescu – în total peste 50 de actori. Premiera este programată în aprilie.

La limita de jos a cerului – Igor Cobileanski

În 2012 ar trebui să vedem şi La limita de jos a cerului, un alt film amânat de anul trecut din diverse raţiuni. Ar fi primul film de cinema al unui regizor basarabean devenit celebru pentru scurtmetrajele sale: Plictis şi inspiraţie, Când se stinge lumina şi Saşa, Grişa şi Ion. Povestea a fost transferată din Vaslui – acolo unde a plasat-o iniţial Corneliu Porumboiu, în scenariul său – într-un orăşel din Republica Moldova. Protagonistul (Igor Babiac) e un băiat care-şi trădează prietenul (Sergiu Voloc) pentru o fată de care se îndrăgosteşte (Ela Ionescu). Filmările au avut loc în octombrie 2010, în Republica Moldova, iar postproducţia a fost realizată la Bucureşti.

Tatăl-Fantomă – Lucian Georgescu

Tatăl – Fantomă deţine deja recordul la amânări. A fost filmat în 2008, a avut premiera la TIFF, anul trecut, dar va rula în săli abia din martie 2012. Reacţia la TIFF n-a fost tocmai entuziastă, prin urmare nici aşteptările nu sunt grozave, deşi numele lui Marcel Iureş ar putea aduce public în sala de cinema. Debutul regizoral al lui Lucian Georgescu e susţinut de Barry Gifford, scenaristul câtorva dintre filmele lui David Lynch (Wild at Heart, Lost Highway şi Hotel Room). Povestea personală a lui Gifford – care a descoperit că tatăl său, gangster pe vremea lui Bugsy Siegel şi Meyer Lansky, se trăgea din Bucovina – stă la baza filmului. În acest road-movie, Marcel Iureş are rolul unui profesor la Stanford University care decide să vadă cu ochii săi locurile din care provin fraţii Traum, un scriitor şi un mafiot din Chicago, după ce descoperă câteva documente care îl intrigă.

Tatăl-Fantomă a fost anunţat iniţial ca un prim episod într-o trilogie din care ar urma să facă parte şi Amintirile din casa-fantomă şi Întoarcerea în Transilvania. Alături de Iureş apar Mihaela Sârbu, Mihai Constantin, Valer Dellakeza, Mimi Brănescu sau Mirela Oprişor.

Visul lui Adalbert – Gabriel Achim

Şi Visul lui Adalbert a rulat în premieră la TIFF 2011, cu reacţii mixte. Comedia neagră explorează modul în care festivismul comandat şi absurd legat de ziua aniversară a Partidului Comunist Român intră in conflict cu spontanul şi imprevizibilul entuziasm colectiv care a însoţit victoria Stelei în finala câştigată la Sevilla, pe 7 mai 1986. Este un potret tragicomic al României de atunci, dar şi reflecţie despre puterea de manipulare a cinematografiei. Debutul lui Achim a fost apreciat, printre altele, pentru suflul parodic proaspăt şi inserţia inteligentă a referinţelor cinematografice.

Scenariul este semnat de Gabriel Achim şi scriitorul Cosmin Manolache. Din distribuţie fac parte actorii Gabriel Spahiu, Doru Ana, Ozana Oancea, Anca Androne, Alina Berzunţeanu, Mimi Brănescu şi Paul Ipate. Lansarea va avea loc primăvara aceasta.

Copil-miner – Alexandra Gulea

Tot în primăvara aceasta ar urma să vină pe ecrane debutul în lungmetraj al Alexandrei Gulea, o poveste legată de problema socială pe care a declanşat-o emigraţia excesivă, aceea a copiilor lăsaţi singur acasă. Un băiat de 11 ani, Dudi, rămâne în grija bunicului său, un miner pensionat, după ce părinţii săi pleacă în Italia. Fără ei în preajmă şi într-un mediu marcat de sărăcie, băiatul trebuie să crească şi să se descurce de unul singur.

În filmul produs de Thomas Ciulei şi Europolis Film, rolurile principale le revin lui Alexandru Czuli, Cornel Scripcaru şi Remus Mărginean. Bugetul filmului este de circa 600.000 de euro.

Trei zile până la Crăciun – Radu Gabrea

De ziua lui Ceauşescu, pe 26 ianuarie, Radu Gabrea ne propune un documentar despre ultimele zile din viaţa cuplului de dictatori, aşa cum reies ele din mărturiile celor aflaţi în apropierea lor. Titlul iniţial era Ultimele zile din viaţa lui Ceauşescu, însă a devenit între timp Trei zile până la Crăciun. „Filmul se ocupă exclusiv de perioada de când cei doi au părăsit CC în elicopter, până la moartea lor. Face apel exclusiv la oameni care au participat direct la această perioadă, fără a include «comentatori», «istorici», «ziarişti» etc. Oamenii vorbesc numai despre evenimente la care au participat nemijlocit”, explică Radu Gabrea.

Pe calapodul docu-dramelor de pe History, rolurile Elenei şi a lui Nicolae Ceauşescu vor fi jucate de actorii Constantin Cojocaru şi Victoria Cociaş (au avut aceleaşi roluri şi pe scena Teatrului Odeon, în spectacolul „Ultimele ore ale lui Ceauşescu”), iar cele ale ofiţerilor şi soldaţilor de alţi câţiva actori. Interviurile cu circa 30 de martori vor completa imaginile. Scenariul este semnat de Grigore Cartianu, redactor-şef „Adevărul” şi autorul cărţii „Sfârşitul Ceauşeştilor”.

Ceva bun de la viaţă – regia Dan Piţa

Regizorul Dan Piţa revine pe ecrane din 24 februarie, cu povestea a doi tineri care încearcă să-şi găsească locul în România de tranziţie. Filmul a avut câteva proiecţii în ţară, în octombrie 2011, însă lansarea a fost amânată pentru 2012. Corneliu Ulici (fost membru al trupei Bliss) şi Dragoş Dumitru au pe mâini rolurile a doi băieţi crescuţi la casa de copii care se angajează la o mină din Valea Jiului ca să poată supravieţui. Împreună, descoperă ce înseamnă prietenia, banii şi iubirea (partiturile feminine le sunt încredinţate Anastasiei Dumitrescu şi Adelaidei Perjoiu). Filmările a avut loc la halda de steril din Hunedoara, la Deva, Vulcan, Aninoasa, Petrila sau Petroşani, în primăvara lui 2010. Scenariul, câştigător la CNC, este semnat de Răzvan Popescu şi Alex Molico.

Ultimul corupt din România – Sergiu Nicolaescu

Nicolaescu este neobosit şi, la aproape 82 de ani, are un nou film de lansat. Unul „de actualitate, al societăţii de astăzi, un film comic, dar în acelaşi timp şi critic”, după spusele sale. Ultimul corupt din România este o continuare a lui Poker şi va fi lansat pe 17 februarie. Scenarist este tot Adrian Lustig, iar Horaţiu Mălăele, Vladimir Găitan, Valentin Teodosiu, Ion Ritiu, Cătălina Grama (Jojo) şi Mircea Diaconu îşi reiau rolurile. Lor li se alătură Nae Lăzărescu şi Vasile Muraru.

Sinopsisul vorbeşte de la sine: „Mafiotul Titel Pangică (Horaţiu Mălăele) devine doctor în ştiinţe şi donează bani pentru un muzeu memorial închinat vieţii şi operei sale: de la vânzător de râme în Obor la senator. Custodele muzeului este bunul său prieten Claudiu Viţelaru (Valentin Teodosiu), căruia i-a furat locul de senator. Partenerul lor de poker – chirurgul plastician Horia Vrăbete (Vladimir Găitan) – continuă să ajute nevestele disperate să-şi ia viaţă în piept cu ajutorul silicoanele. Iar iubita lor – prin rotaţie – Monica Lăcustă (Cătălina Grama) a ajuns să aibă şi ea o funcţie în guvern. Apare, în sfârşit, şi Marcel (Ion Ritiu) pe care l-au aşteptat că pe un salvator în Poker. Mai bine nu-l aşteptau. Marcel – general din serviciile secrete – trebuie să rezolve eterna şi fascinanta cerinţă a Bruxelles-ului: să aresteze un corupt. Şi cine e mai la îndemână pentru asta decât unul dintre prietenii de-o viaţă? Care dintre ei?”

Filmul va fi lansat în câteva zeci de cinematografe, în întreaga ţară.

Şi caii sunt verzi pe pereţi – Dan Chişu

Al treilea lungmetraj al lui Dan Chişu după Ursul şi Websitestory este o dramedie despre iluzia îmbogăţirii fără muncă în România. Ionuţ Vişan şi Anca Florescu au rolurile principale, într-o distribuţie care îi include pe Tudor Smoleanu, Nicodim Ungureanu, Oxana Moravec, Constantin Ghenescu, Coca Blos şi Oreste.

Două cupluri trăiesc iluzia îmbogăţirii peste noapte în două moduri diferite: unul are un bilet câştigător la loterie, dar pe care e scris alt nume, iar celălalt cade în plasa loteriilor online false. Nu se ştie încă data lansării în cinematografe.

S-a furat mireasa – Jesus del Cerro

„O comedie maximală, nu minimală, cum e moda astăzi” ar trebui să fie S-a furat mireasa. Scenariul a fost scris de fostul membru Divertis Toni Grecu, în colaborare cu Adrian Onciu – prin urmare, la nivel de umor, premisele sunt bune. Rămâne de văzut dacă nu va semăna prea mult cu un scheci TV şi prea puţin cu un film de cinema.

În S-a furat mireasa, Jojo (Cătălina Grama) este Nina, fostă Miss Bârlad, acum şomeră şi sătulă de sărăcie şi de viaţa prea puţin palpitantă oferită de soţul ei, poliţistul Cornel (Costi Diţa). Ca să facă rost de bani, hotărăşte s-o „fure”pe Marinela (Adina Galupa), mireasa unei nunţi de interlopi, şi să ceară de la aceştia o răscumpărare. Spre surpriza tuturor, mireasa răpită refuză cu încăpăţânare să se întoarcă la familia ei şi la proaspătul soţ, Jan (Sergiu Costache), un tip grosolan şi ignorant, cu care a fost forţată să se mărite de tatăl ei.

Alma Sârbu a produs filmul în tandem cu regizorul Jesús del Cerro.

Ho Ho Ho 2 – Jesus del Cerro

2012 se va încheia cu o comedie de Crăciun marca MediaPro Pictures, Ho Ho Ho 2: O loterie de familie. De data aceasta, în postura de Moş Crăciun apare Dragoş Bucur (care îi ia locul lui Ştefan Bănică Jr.), iar un rol consistent îi revine Andreei Marin Bănică.

Bucur este un poliţist care în timpul liber se deghizează în Moş Crăciun pentru diferite cauze nobile. Aşa ajunge şi la orfelinatul condus de Ioana (Andreea Marin Bănică), o femeie neîmplinită şi egoistă. Eroina este Ema (Patricia Posluşnic), o fetiţă de la orfelinat care găseşte un bilet de loterie câştigător. Cum acesta poate fi încasat doar în decurs de o săptămână şi doar de către un adult, Ema pleacă să găseasca pe cineva de încredere din lista de familii pe care se descurcă să o ia de la orfelinat. Cu ajutorul bunului său prieten Cosmin, dar şi al lui Vlad, Ema va învăţa adevăratul sens al conceptului de „familie”, unul pe care niciodată nu îl anticipase.

Scenariul este semnat de un tânăr scriitor de la Hollywood, Collin Jay Blair, şi adaptat în română de Gabriela Ceuta. Regizorul este tot Jesus del Cerro, iar producătoare este Alma Sârbu. Lansarea este programată pentru decembrie 2012.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here