Pina, prima incursiune a lui Wim Wenders în lumea 3D-ului şi una dintre cele mai interesante propuneri din selecţia Festivalului de Film de la Berlin, unde a rulat în afara competiţiei, va fi prezentat în premieră în România sâmbătă, 4 iunie, la 20.30, la Cinema Florin Piersic din Cluj-Napoca, la cea de-a zecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF). Filmul va ajunge pe ecrane în această toamnă, distribuit de Parada Film.
Un proiect pornit iniţial împreună cu Pina Bausch, documentarul a fost realizat ulterior de cineastul german ca un omagiu celei care i-a fost prietenă bună şi care s-a stins, fulgerător, cu doar două zile înaintea începerii filmărilor şi la cinci zile după ce fusese diagnosticată cu cancer. La insistenţele companiei de dans, ale familiei şi prietenilor Pinei, Wim Wenders (premiat pentru întreaga activitate la TIFF 2010) a revenit asupra proiectului şi l-a filmat în 3D cu ansamblul companiei de dans Pina Bausch din Wuppertal.
Dansurile unice gândite de Pina Bausch reprezintă structura principală a filmului, în care imaginile filmate în 3D sunt completate de înregistrări din arhivă ale reprezentaţiilor oferite de compania condusă de coregrafă după 1978. Dansatori din toate colţurile lumii – membri ai Tanztheater Wuppertal – protagonişti ai câtorva dintre spectacolele emblematice pentru creaţia coregrafei (Café Müller, Le Sacre du printemps, Vollmond şi Kontakthof ), aduc un omagiu celei care le-a fost mentor şi sursă de inspiraţie, deopotrivă. Filmul îi însoţeşte pe dansatori şi în afara teatrului, în oraş şi în peisajul industrial din jurul Wuppertalului, locul unde Pina Bausch a creat timp de mai bine de 35 de ani. Dansurile din Pina nu seamănă nici cu teatrul filmat, nici cu ceea ce spectatorul este obişnuit să vadă într-un spectacol de coregrafie propriu-zis.
Catalogat de publicaţia britanică The Guardian drept „primul film de artă în 3D”, Pina este un film care deschide drumuri, atât pentru filmul documentar, cât şi pentru cel stereoscopic. „Se vor realiza în continuare blockbustere şi filme de animaţie, dar cred că viitorul alternativ pentru 3D este filmul documentar. 3D-ul ne poate ajuta să ne descoperim planeta şi oamenii într-un mod direct şi captivant. În plus, este aproape perfect pentru filmele despre dans!” declara regizorul pentru aceeaşi publicaţie, după premiera de la Berlin.
Pina deschide, potrivit organizatorilor, un nou capitol în istoria TIFF: pe cel al proiecţiilor 3D, în care i se alătură, la această ediţie a festivalului, Peştera viselor uitate (SUA-Franţa, 2010), documentarul colegului de generaţie şi compatriotului lui Wenders, Werner Herzog, căruia îi este dedicat, anul acesta, unul dintre potretele secţiunii 3×3.