E timpul pentru experimente. EXPIFF începe astăzi, cu teza „Cinema-ul a murit”

1
702

Filme radicale, stranii, ermetice, neobişnuite şi un regizor obişnuit să enerveze, să incite, să provoace – Festivalul Internaţional al Filmului Experimental (EXPIFF) va fi oricum, dar nu banal. De astăzi până duminică, 65 de scurtmetraje şi 6 lungmetraje vor fi proiectate la Cinema Scala, la prima ediţie a unui festival care îşi propune să ne scoată din rutina filmelor cu care ne-au obişnuit cinematografele.

Motiv pentru care începe astăzi, provocator, cu teza pe care Peter Greenaway o propovăduieşte de câţiva ani: „Cinema-ul a murit. Trăiască cinema-ul”. De la ora 14.00, la Cinema Scala, regizorul britanic convertit la cinema din pictură, autor al unor filme-experiment ca The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989) sau The Draughtsman’s Contract (1982), va explica de ce, în noua formulă a lumii digitale şi a televiziunii, cinema-ul este în plin proces de descompunere.

„Data morţii cinema-ului este septembrie 1983, când telecomanda a fost introdusă în sufragerie, pentru că cinema-ul este forţat acum să devină interactiv, artă multimedia”, a susţinut cineastul la Festivalul de la Pusan, în 2007. „Încă ecranizăm romanele lui Jane Austen – ce pierdere de vreme!”, a exclamat Greenaway, convins că ultimii cineaşti adevăraţi au murit deja ori au vârste venerabile. Masterclass-ul este deschis atât studenţilor de la universităţile de film şi arte vizuale, cât şi publicului larg, intrarea fiind liberă.

În ciuda axiomei sale, Peter Greenaway continuă să facă filme – tot la Pusan, cineastul a catalogat remarca unui spectator că cinema-ul ar fi foarte viu, având în vedere că şi el continuă să regizeze, ca fiind „nu foarte inteligentă” -, iar cel mai recent dintre ele, Rembrandt’s J’Accuse, va deschide în această seară, de la 19.00, EXPIFF. Este un eseu pe tema forţei de manipulare a imaginilor şi o critică la adresa analfabetismului vizual al privitorului de astăzi, care are ca punct de plecare şi ca pretext tabloul lui Rembrandt, „Rondul de noapte”.

Un alt regizor cu viziuni radicale este Gyorgy Palfy, autorul filmului-cult Taxidermia. Vineri, după proiecţia programată la 20.30, acesta va discuta cu publicul despre controversatul său horror, care a avut premiera la Cannes în 2006 şi a luat premiul pentru regie la TIFF.

În aceeaşi zi, de la 11.00, la UNATC se va vorbi despre experimentele actuale în cinema, la seminarul „Filmul experimental în industria cinematografică contemporană”, la care vor lua parte curatorii Peter van Hoof (Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam), Miguel Valverde (Indielisboa), Dieter Wieczorek (Signes de Nuit Paris) şi membrii juriului competiţiei: Gaelle Vidalie (selector pentru Quinzaine des Realisateurs), Tiziana Finzi – (director artistic delegat al Festivalului de la Locarno), Pavel Jech – (decan al Şcolii Naţionale de Film şi Televiziune din Praga, celebra FAMU), Melissa de Raaf (scenarist şi regizor) şi Radu Igaszag (regizor de filme de animaţie).

Taxidermia
Taxidermia ©outnow.ch

Unchiul Boonmee se întoarce

Competiţia internaţională include câteva dintre cele mai bune scurtmetraje din selecţia festivalurilor IndieLisboa şi Rotterdam (sub titulatura Carte Blanche), alese de curatorii Miguel Valverde, respectiv Peter van Hoof.

Printre ele, A History of Mutual Respect (23 de minute, Portugalia, 2010), de Gabriel Abrantes şi Daniel Schmidt, o călătorie iniţiatică filozofică şi erotică, „un film excentric şi politic inclasificabil, care aminteşte de lucrările cele mai îndrăzneţe ale lui Glauber Rocha”, după cum l-a descris prestigiosul „Cahiers du Cinema”. A câştigat Leopardul de Aur la Locarno, la ediţia din acest an.

Tot în premieră în România, veţi putea viziona filmul care a precedat Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, câştigător al Palme d’Or – A Letter to Uncle Boonmee, în regia lui Apichatpong Weerasethakul, câştigător şi el a nenumărate premii. Scurtmetrajul de 18 minute face parte din proiectul multimedia Primitiv, despre un spaţiu la graniţa Thailandei cu Laos – Nabua, unde au avut loc lupte sângeroase.

O surpriză plăcută va fi Little Snow Animal, de Miia Tervo, un colaj de ficţiune, înregistrări audio documentare, animaţie desenată de mână şi material de arhivă ce recompune imaginea unei tinere de 16 ani „aflată într-o stare de spirit cu totul specială”.

Schimbă registrul un alt film multipremiat, Even If She Had Been a Criminal (10 minute, Franţa, 2007), al artistului Jean Gabriel Periot, despre pedepsirea publică a femeilor acuzate că au avut relaţii cu soldaţi germani în timpul războiului. Filmul, extrem de tulburător, combină material de arhivă cu diverse variante ale Marseillaisei.

Cum arată experimentele româneşti

Trei secţiuni paralele completează propunerile EXPIFF la această primă ediţie: „Viziuni experimentale în cinema-ul european” – în cadrul căreia va rula renumitul You, the Living, al suedezului Roy Anderson, şi un film îndrăzneţ semnat de ucraineanul Ihor Podolchank, Las Meninas – „Focus: experiment în cinema-ul sud american” (din Argentina vin minimalistul Arctic al lui Santiago Loza şi filmul caricatural, întunecat şi suprarealist La Antena, despre „spălarea creierelor” în epoca televiziunii) şi Panorama – Scurtmetraj experimental românesc.

Va fi interesant de văzut ce are de oferit filmul românesc în zona avangardei şi a experimentului în cinema. Printre cele opt scurtmetraje incluse în selecţie se află Breakfast, de Sergiu Lazăr, despre simfonia sunetelor care însoţesc micul dejun, Staxovic al lui Vlad Feneşan, despre confruntarea unui om cu marea sa frică, Subcarpaţi – am crescut pe la Romană, realizat de Ionuţ Negrilă combinând stencils şi imagini filmate, şi Urmuz de Barna Némethi, cu două personaje din opera autorului avangardist.

EXPIFF se va desfăşura la Cinema Scala şi Sala Dalles. Intrarea este liberă la toate evenimentele şi proiecţiile.

Programul complet al proiecţiilor poate fi accesat aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here