Doi regizori români, printre descoperirile New York-ului

1
243
Ofelia Popii și Sorin Leoveanu în QED_foto Ancuta Iordachescu
Ofelia Popii și Sorin Leoveanu în QED_foto Ancuta Iordachescu

Autor: Anca Fronescu

Joia trecută, festivalul newyorkez New Directors / New Films și-a anunțat filmele care vor rula în program anul acesta, între 19 și 30 martie. Co-organizat de două din cele mai renumite instituții culturale din New York (și nu numai), Film Society of Lincoln Center și MoMA (Museum of Modern Art), festivalul este la cea de-a  43-a ediție și este recunoscut în lume ca unul din cele importante dintre cele care pun accent pe debuturi/ descoperiri.

Între cele 27 de lungmetraje și 13 scurtmetraje prezentate se află și marele câștigător la Locarno, Story of my Death, al lui Albert Serra, filmul lui Talal Derki, Return to Homs, care a câștigat World Cinema Jury Prize la Sundance (o relatare personală a războiului civil din Siria, care aduce mult cu The Square, marele favorit la documentar la Oscarurile din weekend) dar și două filme românești. România este, de altfel, singura țară prezentă în festival cu două lungmetraje, unul în premieră nord-americană: Quod Erat Demonstrandum, filmul alb-negru, plasat în comunism, al lui Andrei Gruzsniczki, și Câinele japonez, în regia lui Tudor Cristian Jurgiu (care îl are în rolul principal pe, Victor Rebengiuc).

QED, al doilea film al lui Gruzsniczki după Cealaltă Irina, cu Ofelia Popii, Sorin Leoveanu și Florin Piersic Jr. în rolurile centrale, a câștigat Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Roma, dar n-a fost proiectat încă în România. Câinele japonez tocmai a strâns opt nominalizări la Premiile Gopo, inclusiv pentru Cel mai bun film și Cel mai bun debut.

Nick Cave, la final

Festivalul se va deschide cu A Girl Walks Home Alone at Night, filmul de debut al Anei Lily Amirpour, bazat pe un roman grafic al ei, un romance-thriller cu un vampir în Iranul mental (și totodată real) al zilelor noastre, care a fost prezentat în premieră la Sundance. Și se va închide cu 20.000 Days on Earth, „filmul despre Nick Cave”, și el arătat în premieră la Sundance (apoi și la Berlinală), unde a câștigat premiile de montaj și regie în secțiunea World Cinema Documentary.

La MoMA au loc săptămânal vizionări de filme, cele trei săli de cinema ale muzeului fiind unele dintre punctele de atracție pentru publicul iubitor de cinema de artă. MoMA își onorează publicul fidel – mai exact, membrii care plătesc periodic o sumă – cu intrări gratuite,.  Însă știe să își atragă și restul audienței printr-o selecție riguroasă și de valoare.

Film Society of Lincoln Center este și instituția care organizează în fiecare toamnă New York Film Festival, ajuns la cea de-a 51-a ediție, anul trecut. Și la Lincoln Center există un public fidel care spriină cinema-ul printr-o contribuție anuală (de diferite „grade”). Iar loialitatea este răsplătită prin serii cinematografice de succes (iarna aceasta a fost prezentată seria George Cukor, sala Walter Reade fiind mai tot timpul aproape plină), întâlniri cu actori, regizori, producători, scenariști, aproape în fiecare săptămână

Film Society of Lincoln Center este aceeași instituție unde festivalul românesc Making Waves are loc în fiecare decembrie. New York Times l-a numit unul din cele mai importante evenimente cinematografice ce au loc acolo, cu doar câteva săptămâni în urmă (într-un editorial despre prezentul și viitorul centrului de cinema).

Luminița Gheorghiu și Meryl Streep

Filmul românesc este cunoscut la New York. Despre el se scrie des și se scrie de bine pe cele mai în vogă platforme americane. Zilele astea, de pildă, presa a acordat atenția cuvenită lansării pe ecrane a câștigătorului Ursului de Aur de anul trecut, Poziția copilului, lansat în New York la Film Forum (un alt centru hot and cool cu filme recente dintre cele mai bine cotate recent sau cu altele care au făcut istorie). Luminița Gheorgiu a fost comparată cu Meryl Streep (vezi recenzia din Salon de săptămâna trecută).

La festivalul New Directors / New Films am fost acum doi ani. Două săptămâni extrem de plăcute petrecute la MoMA și la Lincoln Center, Q&A-uri intense, program de cinema serios, săli pline. Biletele se pun în vânzare cam cu două săptămâni înaintea începerii festivalului și, nu de puține ori, multe vizionări sunt deja sold out înainte de deschidere. Festivalul este unul de public, proiecțiile fiind programate în așa fel încât spectatorii să aibă o șansă: în general după 18.00 seara și doar în weekend în early afternoon.

New Directors /New Films nu te obligă să alergi cu răsuflarea tăiată de la un cinema la altul (sigur, întâlnirile de industrie, mesele festive și celebrările te pot bloca uneori într-un loc). Ai timp să îți faci programul tihnit, ai ocazia să vezi cinema de debut promițător din lumea largă. Într-un oraș ce nu doarme niciodată, festivalul ăsta te îmbie la liniștea unei săli de cinema unde, pentru o vreme, ești aruncat în vâltoarea lumii largi. Iar pentru newyorkezi e un lucru important.

Așadar, alături de filmele pomenite, vor mai rula Obvious Childcenterpiece film în acest festival -, Of Horses and Men, Stop the Pounding Heart, To Kill a Man – văzute la Rotterdam; La Historia del Miedo, She’s Lost Control, găsite la Berlinală. Cele două filme românești concurează alături de titluri din Iran, Siria, Franța, Spania, Germania, Statele Unite etc. Sunt curioasă cum vor fi receptate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here