Desenele „omului crucişător”, o supapă în epoca lui Stalin

0
317

Desenele „omului crucişător”, o supapă în epoca lui StalinPână pe 28 octombrie, pe holurile Cinematecii Union sunt expuse desenele şi schiţele marelui regizor rus Sergei Eisenstein, în cadrul Festivalului Filmului Rus, organizat de Institutul Cultural Român. Pionier şi teoretician în arta montajului, Eisenstein a avut adesea de suferit, în calitatea sa de regizor de teatru şi de film, de pe urma fostului regim sovietic, de aceea artistul a ales ca formă de exprimare liberă desenul. Schiţele sale originale, reprezentând cadre din film, decoruri, costume sau pur şi simplu desene personale, au fost prezentate în vernisajul de deschidere de directorul Muzeului de Film de la Moscova, Naum Kleiman.

„O spovedanie sinceră, un diagnostic pe care singur şi l-a pus”

Naum Kleiman şi-a început prezentarea făcând un apel către toţi artiştii pentru ştergerea graniţelor dintre popoare ridicate de ideologiile şi interesele politice. „Este o fabulă veche care spune de ce lumea nu se împarte în bucăţi: conducătorii au împărţit lumea în ţări între care sunt graniţe şi popoare diferite, după care vin poeţii şi artiştii care încearcă să refaca legăturile pe care conducătorii le-au rupt. Dacă ne întrebăm ce este mai puternic, o sabie sau un fir de legatură, cu siguranţă firul de legatură este mai puternic”.

Trecând apoi la Eisenstein, publicul a fost introdus în etimologia numelui regizorului rus, care în limba germana se traduce fier-eisen şi piatră-stein. „În timpul vieţii numai prietenii şi apropiaţii ştiau că Eisenstein desenează pentru că nu arăta nimănui desenele sale şi ne-am gândit că acesta a fost hobby-ul regizorului, dar abia acum 20 ani am început să înţelegem de fapt ce e cu lirica şi grafica lui Eisenstein”.

Puterea lui Stalin şi puterea tatălui

Unul dintre desenele expuse, reprezentând un faun care cântă la un flaut, are o semnificaţie aparte. „Desenul a fost realizat de Eisenstein în ziua în care regizorul împlinea 50 de ani, la 23 ianuarie 1948. El ştia deja că urmează să moară în acel an, din cauza formelor întrerupte ale literelor rotunde din fraza «Astăzi am împlinit 50 ani» scris în trei limbi diferite. Un grafolog pe nume Sherman îi prezisese ministrului afacerilor externe moartea din cauza unor boli cardiace, bazându-se pe acelaşi fel de a scri”, a spus Kleiman.

„Filmul său din acea perioadă, Ivan cel Groaznic, fusese deja interzis de către cei de la putere, astfel, ştiind că nu mai are mult de trăit şi că nu mai are nici o şansă să continue în regia de film, Eisenstein s-a hotărât să dedice o serie de desene marelui balerin rus Vaslav Nijinsky, cel care juca rolul faunului în spectacolul «După-amiaza unui faun». Profilul personajelor din acel desen este făcut de la stânga la dreapta, ceea ce înseamnă că Eisenstein a încâlcat una din rigorile comunismului şi a desenat cu mâna stângă. Cel mai probabil, el fusese stângaci de mic şi obligat de tatăl său să folosească mâna dreaptă, iar prin acest desen el reuşeşte să se elibereze atât de sub puterea stalinistă, cât şi de sub tutela severă a tatălui său”.

Printre lucrări descoperi schiţe ale costumelor şi secvenţe din filme, dar şi desene care funcţionează ca un jurnal intim al autorului. Toate merită văzute, deoarece, aşa cum a mărturisit directorul Muzeului de Film de la Moscova, „Eisenstein scria pentru cenzură ceea ce voiau, iar ceea ce voia el de fapt să exprime se găsea în desene”.

Autor: Ştefan Barbu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here