Ziua a doua a Festivalului de Film Experimental, sau ziua filmului românesc experimental, a adus la cinematograful Scala nu mai puţin de 14 titluri româneşti. Fie că a fost vorba de scurtmetrajele prezentate în secţiunea panoramică dedicată filmelor experimentale autohtone, fie de cele cinci titluri aflate în competiţie, publicul prezent a avut ocazia să vizioneze şi la final să aplaude încercările viitoarelor talente din cinematografia autohtonă.
Dintre ele s-a făcut remarcat Nigredo, al lui Mihai Chirilă, un film experimental în adevăratul sens al cuvântului, despre dualitatea caracterului şi robotizarea existentei. Având tot timpul în prim-plan un personaj principal care îşi dezvăluie dubla personalitate, filmul reuşeşte în numai 4 minute să impresioneze prin contrastul dintre aparenţe şi ceea ce se ascunde dincolo de ele.
O altă realizare de excepţie o reprezintă Palmele, a regizorului George Chiper. Filmul, care o are în rolul principal pe Coca Bloos, prezintă drama unei femei care şi-a pierdut întreaga familie într-un accident rutier şi în prezent locuieşte singură făcând tot posibilul să depăşească cea mai mare încercare pe care viaţa i-a pus-o în cale. Realizat sub formă de confesiune, filmul impresionează prin cadrele lungi şi statice care împrumută spectatorului trăirile personajului, dar se încadrează mult mai bine în noul val de film realist decât în cel de film experimental.
O alta surpriză plăcută a reprezentat-o Centipede Sun, al artistului vizual de origine română Mihai Grecu. Inspirat de regiunea deşertică Altiplano din Chile, filmul prezintă într-o manieră suprarealistă viziunea regizorului asupra degradării spaţiului natural. Încărcat de simboluri şi combinând filmul cu animaţia, realizarea cinematografică îşi poate găsi locul la fel de bine atât în sălile de cinema cât şi în muzeele de artă contemporană.
Speechless, cu unchiul Boonmee
Dintre filmele străine prezentate în competiţia EXPIFF 2010 s-a remarcat Light, un road-movie ce prezintă ultima călătorie a unei bătrâne aflată pe moarte. Cel de-al doilea film din competiţie al artistului vizual olandez Andre Schreuders impresionează prin simbolistică şi încărcatura emoţională.
Remarcabilă este şi realizarea expresionistă a regizoarei de origine georgiană Salome Jashi, Speechless. Inspirat din vieţile populaţiei afectate de războiul din 2008 dintre Georgia şi Rusia, filmul funcţionează ca o pledoarie pentru cinema şi arta vizuală, reuşind să demonstreze capacitatea acesteia de a oferi emoţie arătând doar chipurile subiecţilor. Filmul care a strâns cele mai multe aplauze la finalul zilei a fost Next Floor, o satiră grotescă ce aminteşte de Delicatessen al lui Jean-Pierre Jeunet. Denis Villeneuve reuşeste în cele 12 minute ale scurtmetrajului său să aducă la suprafaţă una dintre cele mai nocive atribute umane: lăcomia.
Unul dintre cele mai aşteptate filme din competiţia EXPIFF, Letter to Uncle Bonmee, al regizorului proaspăt câştigător de Palme d’Or, Apichatpong Weerasethakul, poate fi privit ca un making-of pentru filmul care a triumfat în 2010 la Cannes. Realizat sub forma unui meta-film, scurtmetrajul pare că pune cap la cap secvenţele care nu au ajuns să facă parte din Uncle Bonmee Who Can Recall His Past Lives. De altfel, Letter to Uncle Bonmee face parte din acelaşi proiect al regizorului intitulat Primitive, care tratează conceptele de memorie şi reîncarnare.
Cea de-a doua zi de film experimental la Cinematograful Scala s-a încheiat cu Taxidermia (de Gyorgy Palfi), un film de la care, cum era de aşteptat, câţiva au plecat în timpul proiecţiei. Cei mai mulţi, însă, au aplaudat entuziasmaţi la final.