„Sleeping Beauty”, „Martha Marcy May Marlene” şi Radu Jude, la B-EST

2
343
Sleeping Beauty
Sleeping Beauty

Nouă filme, toate prezentate în premieră absolută în România, vor concura anul acesta pentru trofeul Bucureşti IFF. Şase dintre ele reprezintă debuturi în lungmetraj trecute deja prin mari festivaluri: de la Martha Marcy May Marlene la Snowtown, Sleeping Beauty sau Sette opere di misericordia. Tot în premieră în cinematografele din România va rula şi mult-aşteptatul Toată lumea din familia noastră, al lui Radu Jude, recent întors de la Berlinală.

Selecţia îi aparţine criticului de film Andrei Creţulescu, directorul artistic al festivalului. Cea de-a 8-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti va avea loc în perioada 19-25 martie 2012, la Cinema Studio, NCRR şi sala Elvira Popescu. Lista completă a filmelor şi a proiecţiilor speciale în afara competiţiei va fi făcută publică pe 12 martie.

Iată lista filmelor din competiţie:

Extraterrestre – al doilea lungmetraj al spaniolului Nacho Vigalondo (nominalizat la Oscar, în 2005, pentru scurtmetrajul  7:35 de la manana, şi care a dat lovitura în 2007 cu Los cronocrimenes) este o comedie de moravuri în 3+1 personaje, minimalistă, dar extrem de inventivă, pe fundalul unei invazii extraterestre; filmul a fost selecţionat la Festivalul de la Toronto şi primit Premiul Juriului la Festivalul de Film Fantastic Austin 2011.

Martha Marcy May Marlene – debutul în cinema al americanului Sean Durkin se situează, ambiţios şi coşmaresc, undeva între Bergman şi Polanski. Filmul a primit Premiul pentru regie la Sundance 2011 şi a fost selecţionat la Cannes, în cadrul secţiunii Un Certain Regard. Interpreţii rolurilor principale, veteranul John Hawkes şi revelaţia Elizabeth Olsen, au fost nominalizaţi la Independent Spirit Awards 2012.

Presumé Coupable – al doilea opus al francezului Vincent Garenq este povestea adevărată a unei erori judiciare siderante şi genul de film care te face să scuipi pe prima uniformă care-ţi iese în cale; filmul a câştigat premiul Label Europa Cinemas în cadrul Festivalului de la Veneţia 2011 şi a primit două nominalizări la Premiile Cesar 2012 – pentru scenariul pertinent, semnat tot de regizor, şi pentru interpretarea cutremurătoare a lui Philippe Torreton.

Sette Opere di Misericordia – debutul în regie al gemenilor italieni Gianluca şi Massimiliano de Serio, o fabulă tristă, pe cât de controversată, pe atât de inevitabilă, se constituie într-un duel actoricesc inedit între italianul Roberto Herlitzka şi românca Olimpia Melinte; filmul a primit Premiul Don Quijote la Festivalul de la Locarno 2011 şi Premiul de Regie la Festivalul de la Marrakech 2011.

Sleeping Beauty – primul film de cinema al romancierei australiene Julia Leigh, susţinut şi promovat de Jane Campion, este un eseu provocator, lansat cu oarecare controverse (nu neapărat din partea puritanilor) în competiţia oficială de la Cannes 2011. Emily Browning, interpreta unui rol la graniţa dintre sexy şi deranjant, a primit Premiul pentru Cea mai bună actriţă în cadrul Festivalului de la Hamptons 2011.

Snowtown – debutul în lungmetraj al australianului Justin Kurzel a încins spiritele criticilor care l-au declarat filmul perfect pentru Cannes: crud, deviant, sec, deprimant, ultra-violent şi bazat pe fapte reale. Juriul FIPRESCI i-a acordat o menţiune specială în cadrul secţiunii Semaine de la Critique, iar Institutul Australian de Film l-a premiat de şase ori în 2012, inclusiv pentru interpretarea terifiantă a lui Daniel Henshall.

Submarine – în regia actorului britanic Richard Ayoade (una dintre vedetele serialului IT Crowd), un coming of age şarmant/optzecist, setat pe muzica special compusă de Alex Turner de la Arctic Monkeys; aşa ar fi arătat un film cu adolescenţi făcut de Godard, dacă Godard ar fi ascultat vreodată The Smiths. Lansat la Sundance 2011, filmul a fost nominalizat la BAFTA 2012 pentru cel mai bun debut.

Toată lumea din familia noastră – cel de-al doilea lungmetraj al lui Radu Jude (selecţionat deja în cadrul Bucureşti IFF cu Cea mai fericită fată din lume, premiat pentru scenariu în 2009) este un film deopotrivă personal şi universal, parte satiră, parte exorcizare, genul de film la care râzi şi plângi, cam în acelaşi timp, şi care duce cumva la paroxism povestea din formidabilul scurt Alexandra. Premiera mondială s-a întâmplat la Berlin 2012.

Tyrannosaur – Paddy Considine duce şi el la paroxism povestea din multipremiatul scurt Dog Altogether (2007) şi debutează în regia de cinema cu un film britanic pur şi dur, genul de film care face rău şi care o face al naibii de bine. Premiul pentru regie şi Premiul Special al Juriului pentru interpreţii principali, Peter Mullan şi Olivia Colman, la Sundance 2011; Premiul BAFTA 2012 pentru cel mai bun regizor debutant.

*prezentările filmelor aparţin organizatorilor festivalului.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here