26 de filme în competiţia NexT. Intră în cursă „Adulter”, „Strung Love” şi „Apele tac”

3
199

Din 1000 de filme înscrise, Festivalul Internaţional de Film NexT (6 – 10 aprilie) a ales în final un pachet de 26 de titluri din 19 ţări.  Selecţia a fost asigurată de criticul de film Andrei Gorzo şi de co-selecţionera sa din acest an, Irina Trocan, câştigătoarea concursului de critică iniţiat de NexT în 2010.

Printre cele 26 de pelicule rămase în finală se află patru româneşti: Apele tac, de Anca Miruna Lăzărescu, selecţionată şi la Berlinala din acest an, Strung Love, în regia lui Victor Dragomir, câştigător al trofeului CineMAiubit şi nominalizat la premiile Gopo, Adulter (Peter Kerek) şi Categoria grea, de Olivia Căciuleanu.

Despre Strung Love (foto), criticul Andrei Gorzo garantează că va fi un favorit al publicului, „o comedie disco cu liceeni – gândiţi-vă la Grease cu John Travolta – dar plasată într-o şcoală profesională din România comunistă, în care băiatul bun şi băiatul rău îşi măsoară puterile de strungari pentru a o impresiona pe cosânzeana liceului. Ca reprezentare cinematografică a trecutului comunist, Strung Love reprezintă ceva nou, în sensul că, pentru prima dată (şi în mod evident), raportarea artistului la epocă (anii ’80) se face exclusiv prin fetişizarea artifactelor acesteia (cântece, haine, lozinci etc.), în lipsa oricărei experienţe directe şi a oricărui parti-pris politic sau moral – fetişurile respective constituie aici recuzita insolită a unei comedii cu liceeni realizate după convenţii hollywoodiene! Dincolo de noutatea asta, e un film plin de farmec şi idei, cu ceva din spiritul scurtmetrajelor realizate în facultate de Cristian Nemescu şi Andrei Toncu”, explică directorul artistic al festivalului NexT, într-un comunicat de presă.

Juriul care va stabili câştigătorii celei de-a cincea ediţii este format din Marian Masone (producătoare a Festivalului de Film de la New York), Marie Dubas (producătoare de film şi tutore în cadrul organizaţiei Nisi Masa pe proiectul European Short Pitch), Christian Guinot (membru fondator al Festivalului Internaţional de la Clermont-Ferrand), Anne Garber (producătoarea executivă a programului KurzSchluss al ZDF/Arte) şi Dana Bunescu (editor şi sound designer al unor filme precum Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, Moartea domnului Lăzărescu sau California Dreamin’).

Tot criticul Andrei Gorzo garantează că selecţia din acest an „va plăcea publicului mai mult decât oricare dintre competiţiile precedente de la NexT. Pe măsură ce vedeam filmele, constatam, minunându-ne noi înşine, cât de plăcut este ceea ce se conturează. La un moment dat am început chiar să căutam cu oarecare înfrigurare nişte filme mai incomode, astfel încât calupurile să nu fie ca nişte prăjiturele înghiţibile fără probleme. Am început să ne gândim la modalităţi de a le face mai puţin digerabile, dar aşa cum a ieşit, fără să fi existat vreo intenţie anume în acest sens, e cea mai plină de culoare şi cea mai antrenantă competiţie de până acum. Cu genuri pe care nu le-am mai avut: SF, filme cu submarine, cu câteva filme foarte frumoase despre relaţii de iubire, cu filme de epocă sau pseudo-documentare.”

În cursă au intrat câteva scurtmetraje premiate, precum Deeper than Yesterday (r. Ariel Kleiman) câştigător al Kodak Discovery Award, Petit Rail d’Or la Semaine de la Critique şi Jury Prize în International Short Filmmaking la Sundance sau Baby (r. Daniel Mulloy), câştigător al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj britanic la BIFA, despre care Andrei Gorzo declară că e „un film aproape imposibil de caracterizat, despre o scurtă întâlnire dintre un bărbat şi o femeie într-un oraş, în care lucrurile escaladează cu foarte mare viteză înspre intimitate, dar personajele celor doi sunt atât de neobişnuite şi bogate încât filmul e greu de rezumat în câteva cuvinte; tot ce pot să spun despre el pe scurt e că nu m-ar mira deloc să câştige marele premiu.”

La favorite se înscrie şi Stardust (r. Nicolas Provost), „o demonstraţie despre cum, prin folosirea savantă a muzicii şi în general a sunetului, i se poate conferi unui colaj de imagini filmate mai mult sau mai puţin pe ascuns, pe străzi, în mall-uri, în baruri sau în restaurante, iluzia de film narativ clasic, în cazul de faţă de blockbuster de spionaj. Regizorul construieşte iluzia că personajele participă la o poveste cu spioni şi conspiraţii, lucrează cu imaginaţia publicului, cu aşteptările noastre, ca acele imagini pe care le vedem să se lege conform unor scheme pe care noi le cunoaştem din filme. Stardust este un fals film hollywoodian de spionaj, cu apariţii din partea unor superstaruri ca Jack Nicholson, Dennis Hopper şi Jon Voight (despre care nu ştiu dacă au aflat vreodată că apar în acest film) şi e cu siguranţă un candidat serios la Premiul pentru sound design”, susţine criticul de film.

Spectaculos va fi, în opinia lui Andrei Gorzo, şi scurtmetrajul Yuri Lennon’s Landing on Alpha 46 (r. Anthony Vouardoux), „un SF în toată puterea cuvântului, o reprezentare cât se poate de arătoasă a unei călătorii spaţiale, iar spectacolul impresionant în sine culminează cu un gag care nu are cum să nu smulgă aplauze întregii săli. Yuri Lennon’s Landing on Alpha 46 e un candidat serios la Premiul Publicului, deşi are o concurenţă foarte consistentă din partea unor filme ca The Chronoscope (r. Andrew Legge), un pseudo-documentar despre o invenţie fictivă care ar fi schimbat istoria lumii, narat de Jeremy Irons, sau First Aid (r. Yarden Karmin), o farsă fermecătoare despre o serie de accidente compromiţătoare care i se intâmplă unui băiat atunci când, din nostalgie, dar şi din neastâmpăr sexual, decide să îşi viziteze pentru ultima oară o fostă iubită, chiar cu o zi înaintea nunţii sale cu o altă femeie.”

Competiţia NexT 2011

1. ADULTERY / ADULTER, regia Peter Kerek, România, 2010, 29′

2. ASK THE WIND / AZ BAD BEPORSID / ÎNTREABĂ VÂNTUL, regia Batin Ghobadi, Iran, 2009, 13′

3. BABY, regia Daniel Mulloy, Marea Britanie, 2010, 25′

4. THE CHRONOSCOPE / CRONOSCOPUL, regia Andrew Legge, Irlanda, 2009, 20′

5. CLANDESTINE WORKSHOP / TALLERES CLANDESTINOS / CROITORI CLANDESTINI, regia Catalina Molina, Austria/Argentina 2010, 40′

6. DEEPER THAN YESTERDAY / LA TOT MAI MARE ADÂNCIME, regia Ariel Kleiman, Australia, 2009, 20’

7. DIANE WELLINGTON, regia Arnaud des Pallières, Franţa, 2010, 16′

8. THE DRAWER AND THE CROW / LE TIROIR ET LE CORBEAU / SERTARUL ŞI CORBUL, regia Frédérick Tremblay, Canada, 2009, 14′

9. ELENA, regia Yannick Muller, Franţa, 2010, 20′

10. FIRST AID / EZRA RISHONA / PRIM AJUTOR, regia Yarden Karmin, Israel, 2010, 16′

11. FRENCH COURVOISIER, regia Valérie Mréjen, Franţa, 2009, 15′

12. THE FUR / DER PELZ / BLANA, regia Eva Thron, Germania, 2010, 16’30”

13. THE GENTLEMAN TAKES HIS LEAVE / AZ UR ELKOSZON / DOMNUL ÎŞI IA RĂMAS-BUN, regia Laszlo Nemes, Tímea Várkonyi, Ungaria, 2010, 25’

14. THE GREAT RACE / LA GRAN CARRERA / MAREA CURSĂ, regia Kote Camacho, Spania, 2010, 7′

15. HAIR / CHEVEU / PĂR, regia Julien Hallard, Franţa, 2010, 18′

16. HEAVYWEIGHT / CATEGORIA GREA, regia Olivia Căciuleanu, România, 2010, 13′

17. HELPLESS / WÚ YUÁN / ÎN VOIA SORŢII, regia Li Yang, China, 2010, 28′

18. THE LIGHTHOUSE / FARAT / FARUL, regia Velislava Gospodinova, Bulgaria, 2009, 5′

19. NORTH ATLANTIC / ÎN ATLANTICUL DE NORD, regia Bernardo Nascimento, Portugalia/Marea Britanie, 2010, 15′

20. THE RUNAWAY / LA HUIDA / GOANA, regia Victor Carrey, Spania, 2010, 11’

21. SILENT RIVER /APELE TAC, regia Anca M. Lăzărescu, Germania/România, 2011, 28′

22. SNOW HIDES THE SHADE OF FIG TREES / LA NEIGE CACHE L’OMBRE DES FIGUIERS / ZĂPADA ASCUNDE UMBRELE SMOCHINILOR, regia Samer Najari, Canada, 2009, 21′

23. STARDUST, regia Nicolas Provost, Belgia, 2010, 20′

24. STRUNG LOVE, regia Victor Dragomir, România, 2010, 21′

25. SUNSET FROM A ROOFTOP / APUS VĂZUT DE PE TERASĂ, regia Marinus Groothof, Olanda, 2009, 10′

26. YURI LENNON’S LANDING ON ALPHA 46 /YURI LENNON ATERIZEAZĂ PE ALPHA 46, regia, Anthony Vouardoux, Germania/Elveţia, 2010, 14’30”

 

Strung Love (r. Victor Dragomir) pentru care Andrei Gorzo garantează că va fi un alt favorit al publicului, „o comedie disco cu liceeni – gândiţi-vă la Grease cu John Travolta – dar plasată într-o şcoală profesională din România comunistă, în care băiatul bun şi băiatul rău îşi măsoară puterile de strungari pentru a o impresiona pe cosânzeana liceului. Ca reprezentare cinematografică a trecutului comunist, Strung Love reprezintă ceva nou, în sensul că, pentru prima dată (şi în mod evident), raportarea artistului la epocă (anii ’80) se face exclusiv prin fetişizarea artifactelor acesteia (cântece, haine, lozinci etc.), în lipsa oricărei experienţe directe şi a oricărui parti-pris politic sau moral – fetişurile respective constituie aici recuzita insolită a unei comedii cu liceeni realizate după convenţii hollywoodiene! Dincolo de noutatea asta, e un film plin de farmec şi idei, cu ceva din spiritul scurtmetrajelor realizate în facultate de Cristian Nemescu şi Andrei Toncu”, continuă directorul artistic al festivalului NexT.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here