Exploatare – „Paradies: Liebe”, de Ulrich Seidl

0
2874

Noul film al acelui-austriac-mai-pervers-decât-Haneke abuzează de la cap la coadă de stereotipul turistului de all inclusive pe care, nu-i aşa, we all love to hate. Şi o face într-un mod destul de enervant şi ieftin, dar – şi aici încep spoilerele – totul ca un piedestal pe care se aşează finalul. O tanti grăsună de vreo cincizeci de ani merge în vacanţă în Kenya şi, după ce se împrieteneşte cu celelalte femei lovite de mid life crisis din staţiune, atentează la negrii tineri de prin zonă, care s-au învăţat să trăiască pe banii europenelor nesatisfăcute care le vizitează patria (în argoul local, sugar mamas).

Pentru cine abandonează orice speranţă şi pleacă în timpul filmului, Paradise: Love e un exemplu tipic de film care produce umor în cel mai facil mod: pur şi simplu creezi nişte personaje ridicole şi le laşi să se manifeste. Seidl o exploatează cu neruşinare pe femeie, cu o serie de tablouri documentare în stilul lui caracteristic: Teresa chinuindu-se să ademenească o maimuţă ca să îi facă poze, animatori şi jocuri penibile pentru turişti, falduri de grăsime nudă sau falduri de grăsime îmbrăcate cu ambiţii sexy dansând la o întâlnire într-o discotecă jegoasă. DAR Seidl e printre puţinii care pot să-şi exploateze în cel mai abject mod actorii şi personajele şi totuşi să spună ceva cu asta.

Paradise: Love e ca o serie de fotografii de Martin Parr prinzând viaţă, la care râzi pe săturate, şi la final totul se transformă într-un eseu despre o femeie tristă. Seidl spunea la un moment dat că adoră să facă oamenii să râdă cu o scenă pentru ca la următoarea să le rămână în gât, dar prima parte a trilogiei Paradies practic ne face să râdem două ore fără zece şi apoi ne-o taie cu câteva minute de tristeţuri pline de umanitate.

Dacă în Import/Export filma o imigrantă ucrainiancă masturbându-se într-un salon de videochat şi ştia exact unde să pună camera ca să transmită un mesaj cu întreaga afacere, aici exploatarea e cumva vindicativă şi cam atât: da, voi europenii cu bani, abuzaţi de amărâţii de pretutindeni, dar lasă că v-arăt eu vouă.

***

Filmul a rulat în competiţia Festivalului de la Cannes.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here