De văzut la Les Films de Cannes à Bucarest: „Love”, asiatici și thrillere românești

2
199

12080287_1012481215476640_1046188494965467984_o

Vineri, 23 octombrie, se declanșează din nou frenezia cinematografică în stil Croazetă: Les Films de Cannes à Bucarest, cu cele șapte zile ale sale (festivalul se încheie joi, 29 octombrie) pline de filme – ba premiate, ba nominalizate -, și de conferințe și proiecții speciale. Fiind vorba de o cantitate potențial copleșitoare de filme, pentru a le face viața mai ușoară cinefililor și/sau spectatorilor ocazionali, iată niscaiva recomandări de proiecții din cadrul festivalului. Avem de toate: filme asiatice, filme născătoare de polemici, filme românești și, mai ales, o bucată importantă de istorie cinematografică prezentată într-o manieră specială.

Să purcedem, deci cu recomandările, în ordine deloc cronologică sau alfabetică:

gaspar noe love poster

În mod evident, prima recomandare este Love-ul lui Gaspar Noé, provocatorul regizor căruia-i place să se joace cu lichidele corporale care mai de care mai incomode și lipicioase (inclusiv pe afiș). Love va fi proiectat în forma sa tridimensională, așa cum l-a conceput regizorul (care va fi prezent în cadrul festivalului), și rămâne de văzut dacă este doar pornografie sau o experiență transcendentală, dacă e încărcat de erotism și sens și dacă remodelează istoria filmelor cu triunghiuri amoroase, vascularizând publicul și azvârlindu-l pe culmile lubricității. Ca bonus: Irréversible, ACEL film cu Monica Bellucci, va fi și el proiectat în cadrul festivalului.

cemetery of splendour

Cum ar fi complet inadmisibil ca cinemaul asiatic să lipsească din selecția de anul acesta (sau din orice an, mai ales în condițiile în care asiaticii, cel puțin din perspectiva mea, o duc mult mai bine la capitolul cinema în comparație cu cineaștii de pe restul continentelor), iată că avem șansa de a ne asezona viețile cu niscaiva filme promițătoare.

De exemplu: cel mai nou film al lui Apichatpong Weerasethakul, A Cemetery of Splendour, care presupune incursiuni în spațiul de funcționare al memoriei și promite să fie o experiență spirituală răvășitoare. În plus, musai de văzut este și cel mai nou film semnat de Kiyoshi Kurosawa, A Journey to the Shore, acest film fiind șansa sa de a se reabilita în fața cinefililor căci anterioarele, Riaru: Kanzennaru Shuchō Ryū no Hi și Sebunsu kôdo, au fost departe de a fi chiar și vag acceptabile.

Hsiao-Hsen Hou este și el prezent cu The Assassin, primul său lungmetraj din ultimii opt ani – film de acțiune ce se derulează în secolul al șaptelea. Este, deci, prilej de scăldare în excentricități fashioniste și peisagistice. La doi ani după Sapi și cutremurătoarea secvență cu șarpe din respectivul film, Brillante Mendoza revine în cinema cu Taklub. De data aceasta funcționând în parametri de dramă, Mendoza dezvăluie cu Taklub  consecințele devastatoare ale unui taifun asupra locuitorilor unui oraș filipinez.

ramona

Normal, nu pot sări nici peste filmele românești prezente-n cadrul festivalului, mai ales pe partea de scurtmetraje, căci Les Films va expune nu mai puțin de patru mari calupuri strânse sub umbrela Romanian Short Waves (caldă recomandare pentru Lag, Omulan!, Lumină Firavă, Verigheta). În plus, în secțiune separată, vom putea vedea (sau revedea, după caz) trilogia Boguță-Vasluianu-Pavlu (cu bonus Rodica Lazăr) a lui Andrei Crețulescu: Bad Penny, Kowalski și, normal, Ramona (laureat cu Premiul Canal+ la ediția de anul acesta a Semaine de la Critique, la Cannes), thrillerul De Palma-esque ce mușcă sănătos din zona magnifică a grindhouse-ului șaptezecist.

sicario

Pentru Sicario așteptările sunt imense, luând în considerare faptul că Denis Villeneuve vine după o serie de filme zguduitoare (Incendies, Prisoners și terifiantul și inducătorul de paranoia Enemies). În filmul de față, alături de Emily Blunt, Josh Brolin și Benicio Del Toro, își mută atenția spre conflictele hrănite de substanțe halucinogene de la granița dintre Statele Unite ale Americii și Mexic. Sicario promite a fi o cartografiere plină de tensiune a războiului cartelurilor drogurilor și încă un succes sigur al lui Villeneuve, unul din cei mai subversivi regizori ai momentului.

E de așteptat ca festivalul să parcurgă foarte multe trasee cinematografice francofone contemporane (cu filme de Jacques Audiard, Emmanuelle Bercot sau Phillipe Garrel), dar una din experiențele francofone obligatorii este cea din ziua închiderii festivalului. Gala de închidere vine la pachet cu o experiență inedită și anume Lumière!, ce presupune o proiecție cu scurtmetrajele iconicilor frați comentate live de Thierry Frémaux, directorul Festivalului de la Cannes, dar și al Institutului Lumière.

Programul complet al festivalului este aici.

Trailerul festivalului:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here