Listă/Grilă

La cinema - Cronici

Cronică. Charleston

Coincidența face ca, în același weekend, să se lanseze în România două filme ale căror titluri vin din aceeași zonă:  Foxtrot și Charleston. La foxtrot, partenerii se întorc mereu de unde au plecat, în timp ce charleston-ul implică un schimb de parteneri, detalii în care cei doi regizori, Samuel Maoz respectiv Andrei Crețulescu, găsesc analogii cu filmele lor, fără ca vreunul să... Continuare →

“A Quiet Place” – Liniște, vă rog!

Scena introductivă din A Quiet Place*/Fără zgomot! are loc într-un supermarket peste care a trecut apocalipsa. Și totuși rafturile sunt pline de chipsuri și alte pungi foșnitoare, pe care le poți privi, dar pe care nu le poți atinge. Căci sfârșitul lumii a fost adus de niște monștri orbi și cu auzul extrem de bun. De fapt, capul lor e o uriașă cutie de rezonanță care captează fiecare... Continuare →

CRONICĂ. Pororoca – Dispariția

Trebuie să admit că îmi scapă semnificația titlului filmului lui Constantin Popescu (Portretul luptătorului la tinerețe, Principii de viață), raportându-mă la ce am văzut. În fine, presupun că este un cârlig destul de eficient și o ocazie bună să mai deschidem câte o enciclopedie. Din fericire, filmul propriu-zis e mai direct și mai puțin pretențios decât titlul său. Pororoca... Continuare →

CRONICĂ. Soldații. Poveste din Ferentari

Într-o secvență de efect din Soldații. Poveste din Ferentari, camera îl urmărește pe doctorandul în manele Adi (jucat de Adrian Schiop, autorul romanului cu același nume și co-scenarist), plimbându-se cu bicicleta prin inima Ferentarilor, printre blocuri mizerabile și sărăcie. Ce face ca momentul să fie remarcabil și frapant nu sunt naturalețea și exoticul, cât conștientizarea... Continuare →

“The Square” – încadrări

Cu Palme d’Or-ul luat pentru The Square/Pătratul anul acesta, Ruben Östlund se alătură unui număr consistent de regizori care au câștigat trofeul festivalului cu filmul făcut abia după vârful lor de până acum. Li s-a întâmplat și lui Jacques Audiard, Nuri Bilge Ceylan, (Michael Moore se pune?) să vină la Cannes pe valul creat de un film care le-a creat sau consolidat prestigiul... Continuare →

CRONICĂ: “It” – o să plutiți și voi

Puține lucruri pe lumea aceasta sunt mai înfricoșătoare și mai greu de înțeles decât clovnii. Poate doar pagina de Wikipedia a lui John Wayne Gacy. Sau să crezi că ai rămas blocat în parcarea unui mall, la 12 noaptea (pentru că au sigilat deja parcarea), după ce ai văzut It, cea mai recentă adaptare a romanului lui Stephen King pe care cei înscriși în World Clown Association îl... Continuare →

On Body And Soul – corespondență de la TIFF

Marele premiu al Festivalului de la Berlin de anul acesta, On Body And Soul/Despre trup și suflet a stârnit un interes maxim și la TIFF – 2 proiecții sold-out deja din primele zile, ale unui film prezentat în avanpremieră internațională în România de către un distribuitor aflat la început de drum, Bad Unicorn. Din sinopsis, filmul lui Ildikó Enyedi (regizând din nou un lungmetraj după... Continuare →

(M)ucenicul – Patimile lui Veniamin

(M)ucenicul/ The Student, prezentat în secțiunea Un Certain Regard la Cannes anul trecut, ajunge pe ecranele noastre într-un moment cum nu se poate mai prielnic, pe fondul delirantelor inițiative ale Coaliției pentru familie, marșurilor BOR împotriva avortului și dezbaterilor anuale legate de statutul predării religiei în școli. Bazat pe o piesă de teatru a germanului Marius von Mayenburg,... Continuare →

CRONICĂ. „Ana, mon amour” – terapie de cuplu

Ce știi despre psihanaliză?, îl întreabă terapeutul (Adrian Titieni) pe Toma (Mircea Postelnicu), noul său client venit să-și scoată la soare balaurii din dulap. Mai ales pe cel mai mare dintre ei – Ana (Diana Cavallioti), fata de care se îndrăgostise în facultate și cu care intrase într-o relație de co-dependență. Cu Ana, mon amour (inspirat de un roman de Cezar Paul-Bădescu),... Continuare →

Arrival – Limbajul e un virus

Atenție: acest text conține „spoilers”. William S. Burroughs susținea că language is a virus (și, prin împrumut, Laurie Anderson prelua sintagma pentru piesa cu același nume, parte din albumul și showul Home of The Brave din 1986) și că limbajul ne limitează prin însăși existența sa și prin constrângerile pe care ni le aplică gramatica și vocabularul. Noul film al lui Denis... Continuare →

Arrival – universul interior

În materie de ficțiune speculativă, e greu să găsești ceva mai plin de miez și bine șlefuit decât povestirile și nuvelele lui Ted Chiang, autor multipremiat  și chinuitor de neprolific, cu mulți fani devotați. Ceea ce face perspectiva unei adaptări după Story Of Your Life (una dintre lucrările sale cele mai cunoscute), regizată de Denis Villeneuve (Incendies, Sicario, Prisoners),... Continuare →

Cronică. Toni Erdmann – life coaching

După premiera din competiția de anul acesta de la Cannes, toată presa de specialitate vuia despre Toni Erdmann, comedia germană de 160 de minute filmată în mare parte la București pe care o vedea favorită la câștigarea Palme d’Or-ului. N-a fost să fie, dar filmul lui Maren Ade a luat premiul FIPRESCI și a spart, la propriu, gura târgului, dând năvală unui torent uriaș de epitete... Continuare →

CRONICĂ: Două lozuri

Autor: Victor Morozov Tânărul Paul Negoescu semnează, cu lungmetrajul Două lozuri, o replică izbutită adusă izvorului caragialian: un film cu certă priză la public, fapt care însă nu-i descalifică umorul justificator, fie el de calitate, pur grosier – în scopuri moralizatoare – sau chiar estetizant. Detective story mioritic combinat cu road movie, Două lozuri – adică povestea... Continuare →

„Câini”. Filmul pe care-l așteptai

„Mai bine te urci în mașină și te duci acasă”, i se spune în repetate rânduri lui Roman (Dragoș Bucur), un tânăr bucureștean venit în Dobrogea să vândă terenurile moștenite de la bunicul său. Însă nici avertizările primite de la un fost angajat al tatălui său și de la polițistul local Hogaș (Gheorghe Visu), nici lătratul nocturn al câinelui Poliția nu reușesc să îi... Continuare →