Politica în cinema, Dorel Vişan şi o incursiune în culisele filmului „Evadarea”, la „Ca-n filme”

0
377
Ofelia Popii, Sorin Leoveanu şi Virgil Ogăşanu în "Evadarea". Foto Ancuta Iordachescu
Ofelia Popii, Sorin Leoveanu şi Virgil Ogăşanu în „Evadarea”. Foto Ancuta Iordachescu

În această săptămână, emisiunea „Ca-n filme” analizează filmele cu şi despre oameni politici, alegeri şi campanii electorale, pentru a afla cum sunt folosite acestea pentru manipularea publicului sau pentru a-l informa pe acesta că este manipulat de lumea politică. Ediţia de duminică, 25 noiembrie, de la ora 20.20, de pe Digi24, va fi prezentată de actorul de teatru, film şi televiziune Ioan Andrei Ionescu, dintr-un loc inedit.

În rubrica „Istorie cinema”, criticul de film Cristian Tudor Popescu, directorul festivalului Cinepolitica Copel Moscu şi specialistul în comunicare politică Antonio Momoc arată că atât în regimurile totalitare, cât şi în cele democratice, filmele despre politică au o tentă puternic manipulatoare.

Cristian Tudor Popescu: „Cinematograful a ieşit ca orizont de receptare aproape din zona propagandei manipulării politice. Omul nu se mai duce astăzi la cinema pentru a mai vedea un film politic, aşteptând să-i dea un film politic o perspectiva cutremurătoare asupra vieţii politice din ţara lui, asupra viitorului, asupra trecutului politic, asa cum se întâmpla în anii 60”.

Copel Moscu: „Daca ne gândim puţin, să vedem că filmele au o influenţă extraordinară asupra conştienţei spectatorului. Chiar dacă el nu recunoaşte. Chiar dacă la un moment dat spune: bun, am văzut şi sunt împotrivă, ceva tot rămâne. Şi spectatorul poate că ar dori să nege realitatea din faţa ochilor lui, dar cu ocazia asta evident că-şi pune şi întrebări. Dacă găseste şi răspunsuri la aceste întrebari, e foarte bine. ”

În rubrica „Tehnică cinema”, „Ca-n filme” îi va duce pe spectatori în culisele filmului Evadarea, de Andrei Gruzsniczki. Evadarea este povestea a trei personaje ale căror destine se încrucişează la un moment dat, jucate de Sorin Leoveanu, Ofelia Popii şi Florin Piersic Jr. Filmul are ca punct de plecare decizia unui matematician (Sorin Leoveanu) de a publica o cercetare într-o revistă de specialitate a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului. Ofelia Popii are rolul unei bune prietene și foste colege de facultate a matematicianului, care aşteaptă un paşaport ca să poată pleca la soţul ei fugit în Franţa, iar Florin Piersic Jr. este un ofițer de Securitate care îi urmăreşte pe cei doi. Este primul film realizat pe peliculă alb-negru de la Moromeţii încoace.

Florin Piersic Jr:„Trebuie să ne ţinem energia pentru bijuteria la care lucrează în general domnul Vivi Drăgan Vasile, vizavi de imagine. E atractiv pentru că prea puţină lume astăzi mai filmează în peliculă. Toată lumea a descoperit digitalul, inclusiv eu”.

Cât despre „Interviu cu un cineast”, invitatul din această săptămână este actorul Dorel Vişan. Acesta a povestit despre cariera lui în film, despre Noul Val şi despre cele mai noi roluri ale sale. Dorel Vişan: „M-a întrebat un actor tânăr: care este secretul reuşitei în viaţa unui artist important. Şi am spus: secretul este să începi de la început cu fiecare rol. Să te consideri întotdeauna un începător, pentru că întotdeauna începi să cauţi cioburile unui alt destin. Şi cu cât găseşti mai multe cioburi, cu atâta vasul este mai autentic, pentru că vei pune mai puţin ipsos”

În rubrica „Ce mai e nou”, reporterii „Ca-n filme” merg la Festivalul Internaţional de Film Experimental de la Bucureşti, care se desfăşoară în această perioadă, şi prezintă noile premiere cinematografice: ambiţiosul lungmetraj Atlasul norilor, dar şi producţia autohtonă Ho Ho Ho 2: O loterie de familie, cu Dragoş Bucur şi Andreea Marin Bănică, despre care povesteşte regizorul Jesus del Cerro.

Emisiunea Ca-n filme poate fi vizionată integral şi online: http://www.digi24.ro/emisiuni/video#58705.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here