„Mie nu-mi scapă nimic”, se mândreşte Violet (Meryl Streep), figura centrală a matriarhatului Weston, femeia la care se raportează toate vieţile şi secretele celorlalte personaje din August: Osage County/Ţinutul din mijlocul verii – film bazat pe piesa omonimă, câştigătoare de Pulitzer, a lui Tracy Letts.
Indiferent de părerea pe care o ai despre opera lui Letts, pe care William Friedkin l-a ecranizat de două ori (Bug şi Killer Joe), şi pe care producătorii serialului Homeland l-au distribuit într-un rol proeminent în sezonul al treilea, trebuie să admiţi că omul ştie să interpreteze şi să creeze monştri. Nu din cei care distrug Tokyo-ul în Pacific Rim, ci dintre cei care seamănă cu oamenii şi se numesc Peter, Joe sau Violet. De asta nu duce lipsă nici August: Osage County.
Cele trei fete ale familiei Weston, Barbara (Julia Roberts), Ivy (Julianne Nicholson), şi Karen (Juliette Lewis, typecast), se întorc acasă împreună cu iubiţii lor trecuţi (Ewan MacGregor), prezenţi (Dermot Mulroney, reunit cu Roberts într-un perfect anti–My Best Friend’s Wedding) sau secreţi (nelipsitul Benedict Cumberbatch) după ce tatăl lor dispare.
Casa se umple cu o mătuşa vorbăreaţă/insuportabilă şi soţul ei (Chris Cooper, cu al cărui Lone Star filmul de faţă împarte aceeaşi revelaţie majoră), şi cu o menajeră indiancă ce face o plăcintă cu mere delicioasă. Deasupra tuturor guvernează Violet (Streep), pe care cancerul la gură („the punchline”) nu o opreşte să îşi proiecteze frustrările asupra celorlalţi, cu o cruzime ieşită din comun. Dependentă de calmante, analgezice şi fumat, strigă, împrăştie venin şi scoate ce-i mai rău din oameni care sunt atinşi de tarele aceleiaşi eredităţi bolnave – un avatar ce îi permite lui Streep să înghită replici, secvenţe şi filmul cu totul.
După o oră în care se ţipă mult şi se reacţionează extrem, scenariul punându-i democratic în valoare pe fiecare dintre actorii aşezaţi ca la poligon în linie pentru nişte nominalizări la Oscar (Roberts şi Streep, fiindcă joacă firi expansive, au răzbit pe lista scurtă, dar mi-au plăcut mai mult Nicholson şi Cooper), August culminează – prea devreme – cu un praznic antologic, amestec de umor negru, amăreală şi cinism („Fear never tasted so good”), în timpul căruia bărbaţii sunt obligaţi să poarte sacou, deşi sunt 40 de grade Celsius.
Nimic nu se mai ridică apoi la aceeaşi intensitate, iar filmul se sparge în bucăţi doar sporadic interesante. Regia discretă şi neremarcabilă a lui John Wells (E.R, Shameless) nu încearcă să evite capcanele unei adaptări după o piesă de teatru şi implicit riscul ca filmul său să arate, pe alocuri, ţeapăn – spectacolul nu stă oricum în compoziţia cadrelor, ci joacă pe cartea dialogurilor (brici) şi a interpretărilor (în cel mai rău caz – Abigail Breslin -, doar adecvate).
Pentru un film executat pe calapodul acelui gen „de prestigiu” care e premiat de membrii Academiei Americane an de an (intenţie în care putem spune deja că a eşuat) August: Osage County e surprinzător de darnic cu rolurile de personaje antipatice şi de reţinut în felul în care îşi transmite mesajul. Pe deasupra, are şi mult umor.
Filmul intră în cinematografele din România din 24 ianuarie.
If HARRY’S LAW isn’t renewed, I’d love to see Kathy Bates as Mattie Fae (the sietsr of Streep’s character.) Otherwise, Margo Martindale would be superb, especially since A GIFTED MAN is not likely to return.Mary Louise Parker is inspired casting for Ivy, Vee, but I’m not as sold on the idea of Reaser as Karen. I like the idea of Amy Adams in that role, especially because I think we’ll see them playing fast and loose with the ages of the sietsrs in comparison to how they’re written in the play. A previous report around the time Streep and Roberts were rumored to be attached claimed that Parker and Natalie Portman were in line to play Ivy and Karen, though I can’t see Portman in that role at all. She’s much more of an Ivy.