CORESPONDENŢĂ DIN FESTIVAL. Dacă vă veţi afla zilele acestea printre sutele de festivalieri care populează Clujul, există câteva filme pe care e musai să le bifaţi. Fiind vorba de peste 200 de titluri în program, selecţia e extrem de dificilă şi, dacă ar fi după noi, v-am trimite la (aproape) toate filmele. Excludem din această selecţie cele 12 pelicule din competiţie – pe care vă recomandăm din start să le vedeţi, măcar pentru a putea da la finalul TIFF-ului un verdict atotştiutor, de festivalier tenace:) – şi bifăm câteva dintre titlurile interesante, provocatoare sau revelatoare din program.
Iată 10 dintre recomandările Filmreporter.ro la TIFF:
Pina 3D
Măcar şi pentru a vă convinge că 3D-ul poate servi şi alţi stăpâni decât Hollywood-ul, ar trebui să vedeţi documentarul lui Wim Wenders. Primul film de artă 3D din lume, cum a fost decretat după premiera de la Berlin, este un omagiu închinat uneia dintre cele mai originale şi mai dedicate coregrafe contemporane, Pina Bausch, care a încetat din viaţă în vara lui 2009. Wenders îi urmăreşte pe dansatori pe scena teatrului din Wuppertal şi în peisajul industrial din marginea oraşului, în câteva scene de o graţie şi o forţă extraordinare.
- Îl puteţi vedea sâmbătă, 4 iunie, la Cinema Florin Piersic, de la 20.30, şi miercuri, 8 iunie, de la 19.30, la Odeon Cineplex.
Nader and Simin: A Separation
O dramă perfect mânuită de iranianul Asghar Farhadi, care a întrunit o rară unanimitate din partea criticilor de la Berlinală. Societatea iraniană cu dilemele şi tulburările ei concentrată în două ore care te lasă fără suflu. Un bărbat angajează o femeie să aibă grijă de tatăl lui bolnav fără să ştie că tânăra munceşte fără acordul soţului ei şi că mai e şi însărcinată. Din punctul în care află, în jurul lui se ţese o pânză de minciuni şi manipulări din care îi e aproape imposibil să mai iasă. Filmul a luat Ursul de Aur la ediţia de anul acesta a Berlinalei.
- Aveţi două şanse să vedeţi filmul: vineri, 3 iunie, la Cinema Florin Piersic, de la 15:30, şi duminică, 12 iunie, la Casa de cultură a studenţilor, la 16.00.
Balada triste de trompeta / Baladă tristă de trompetă
O comedie neagră cu accente de horror, o alegorie şi o satiră politică de Álex de la Iglesia despre un triunghi amoros – doi clovni (Clovnul Trist şi Clovnul Vesel) care luptă pentru dragostea unei acrobate – Baladă tristă de trompetă a divizat critica, a şocat, a ultragiat şi probabil va deveni un film cult. Absurd, ireverenţios şi excelent în felul în care amestecă genurile cinematografice, filmul a fost premiat pentru regie de Tarantino la Festivalul de la Veneţia şi a fost nominalizat la 15 premii Goya.
- Duminică, 5 iunie, la Odeon Cineplex – Sala 1, de la 23:00
- Marţi, 7 iunie, Casa de cultură a studenţilor, 16:00
- Joi, 9 iunie, Odeon Cineplex – Sala 1, 23:00
Odessa în flăcări
Cercetătorii au avut probabil satisfacţia arheologilor când dau peste un os de dinozaur când s-a descoperit (din întâmplare) Odessa în flăcări, în arhiva studiourilor «Cinecittà» din Roma. Producţia româno-italiană realizată de Carmine Gallone, în 1942, a făcut furori la vremea ei, chiar în timpul celui de-al doilea război mondial, când a fost distinsă cu Marele Premiu la Festivalul de la Veneţia – ediţia 1942. Soprana Maria Cebotari, una dintre celebrităţile autohtone ale perioadei interbelice, joacă rolul unei cântăreţe de operă din Basarabia, aflate cu fiul ei în Chişinău în momentul invaziei sovietice. Băiatul este dus în Odessa, unde urmează a fi crescut după principiile bolşevice. Pentru a-şi salva fiul, mama acceptă să interpreteze cântece ruseşti în baruri, teatre, cafenele.
Odessa în flăcări a fost însă interzis în 1944, iar actorii au fost duşi în arest. Timp de mai bine de 50 de ani, pelicula a fost considerată distrusă.
- Filmul va avea parte de o proiecţie specială la Castelul Bánffy de la Bonţida, aflat la aproximativ 35 km de Cluj-Napoca, pe 7 iunie.
Armadillo
Un documentar intens, inteligent şi impresionant despre prăpastia dintre deciziile politice la nivel înalt şi situaţia de fapt a militarilor din Afganistan. Camera lui Janus Metz însoţeşte timp de câteva săptămâni divizia daneză de soldaţi, de la despărţirile emoţionante de familie, pe aeroport, la exaltarea aproape copilărească şi înfricoşătoare de după uciderea fiecărui taliban. Regizorul lasă camera să observe şi încearcă să înţeleagă ce declic te face să îţi pierzi umanitatea.
- Joi, 9 iunie, Cinema Arta, 22:30
- Sâmbătă, 11 iunie, Odeon Cineplex – Sala 4, 19:30
Metrobranding – O poveste de dragoste între oameni şi obiecte
Ana Vlad şi Adi Voicu pleacă în căutarea a şase dintre brandurile comuniste – salteaua Relaxa, tenişii de Drăgăşani, bicicleta Pegas, motocicleta Mobra, becul de Fieni şi maşina de cusut Ileana – şi găsesc poveşti emoţionante despre oamenii care le-au construit şi au depins de ele. În opinia criticul Andrei Gorzo, e unul dintre cele mai bune filme româneşti din ultimii ani. E „despre acea generaţie a clasei muncitoare româneşti, legată intim de acele minunăţii. Reprezentată deformat atât de propaganda comunistă, cât şi – adesea – în discursul politic/mediatic/intelectual postdecembrist, această clasă e abordată aici cu mintea perfect deschisă, cu o curiozitate un pic ghiduşă, dar fundamental serioasă, fără ambiţia de a demonstra vreo idee preconcepută despre destinul ei, cu o corectitudine etică pe care realizatorii probabil că şi-au cultivat-o, parţial, în preajma lui Cristi Puiu (Anca Puiu a fost producătoarea filmului)”. (24fun)
- Joi, 9 iunie, Cinema Arta, 22:30
- Sâmbătă, 11 iunie, Odeon Cineplex – Sala 4, 19:30
Şi piticii au început de mici
Un film cu aer coşmaresc în care întreaga lume e locuită de pitici. Sinistru, suprarealist şi extrem de interesant, Şi piticii au început de mici e unul dintre filmele cult al lui Werner Herzog. A fost la Cannes, în 1970 (Quinzaine des Réalisateurs).
- Din păcate, o singură ocazie să-l vedeţi : vineri, 3 iunie, la Cinema Victoria, la 17:30
Le quattro volte/ În patru timpi
Unul dintre cele mai elogiate documentare lansate în ultimii ani, În patru timpi, de Michelangelo Frammartino, este o redare poetică, plină de miez, a „complexităţilor vieţii simple”, cum le numea un critic „New York Times”. Timpul trece lent peste un cioban bătrân dintr-un sat aproape părăsit din văile Calabriei, care paşte caprele şi crede că se va vindeca dacă bea cu apă, în fiecare zi, praful strâns de pe podeaua bisericii. Într-o lume a vitezei, e ca şi cum aţi fi aterizat pe o planetă cu patru anotimpuri şi un singur suflet, unde timpul nu are substanţă.
- Sâmbătă, 4 iunie, Cinema Arta, 14:30
- Joi, 9 iunie, Odeon Cineplex – Sala 5, 17:45
- Sâmbătă, 11 iunie, Odeon Cineplex – Sala 5, 14:45
Somos lo que hay / Suntem ce suntem
Ca să nu fim prea încrâncenaţi, iată şi un film cu canibali. O familie întreagă, chiar, care trăieşte în mijlocul unui mare oraş şi se hrăneşte cu cadrave livrate de bărbatul casei. Când acesta moare, toţi intră în panică: cine va săvârşi odioasele crime pentru ca familia să supravieţuiască. Sinopsisul e demn de un film de mâna a treia, la o primă vedere, însă Jorge Michel Grau chiar reuşeşte să închege nişte substanţă şi să creioneze, dincolo de partea horror, portretul devenirii unui adolescent. Şi să sugereze că suntem, cu toţii, canibalii acestei societăţi consumeriste. Filmul a rulat în 2010 la Cannes, în Quinzaine des Réalisateurs. E proiectat la TIFF în secţiunea Umbre.
- Duminică, 5 iunie, Odeon Cineplex – Sala 5, 22:45
- Sâmbătă, 11 iunie, Cinema Victoria, 00:30
Life in a day / O zi din viaţă
Kevin Macdonald a făcut un experiment unic: a conceput şi montat primul film creat de oameni obişnuiţi despre o singură zi pe Pământ, 24 iulie 2010. În ziua respectivă, sute de oameni au filmat un moment al vieţii lor şi peste 80.000 de clipuri au fost postate pe YouTube. Pe baza lor s-a realizat Life in a Day, care a putut fi vizionat live pe YouTube pe 27 ianuarie 2011, simultan cu premiera sa mondială de la festivalul de la Sundance.
- Îl puteţi vedea duminică, 12 iunie, la Cinema Florin Piersic, la 20:30.
multumesc pentru recomandari! le asteptam 🙂
ne vedem la cluj 😉
Heei, multumesc si eu!
Ne vedem acolo!:)