Ministerul Culturii: „Deşi este în coordonarea noastră, CNC-ul are deplina autoritate”

4
522
Ministrul Culturii, Daniel Barbu. Foto: cultura.ro
Ministrul Culturii, Daniel Barbu. Foto: cultura.ro

De-a lungul anilor, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN) a fost solicitat de nenumărate ori, public, să intervină în transparentizarea procesului de selecţie şi de împărţire a banilor la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC). Nici o măsură cu adevărat tranşantă nu a fost luată vreodată, iar singurele modificări consistente în lege şi regulament s-au făcut în mandatul ministrului Adrian Iorgulescu.

Şi de data aceasta, Ministerul, deşi are în subordine CNC-ul şi numeşte directorul general, se delimitează de acţiunile instituţiei, spunând că „are deplina autoritate”, deşi recunoaşte, în acelaşi timp, că responsabilitatea sa este „să supravegheze că acest proces este realizat cu responsabilitate şi la nivelul standardelor profesionale de către cei în măsură”.

Ignorând nu doar declaraţiile publice ale unor directori de festivaluri şi anchetele apărute în ultimele zile, ci şi rezultatele în sine, în urma cărora ar fi trebuit să se auto-sesizeze, Ministerul transmite că va declanşa un control „dacă vom fi sesizaţi cu privire la existenţa unor eventuale nereguli”.

*Precizăm că i-am adresat aceste întrebări ministrului Daniel Barbu, prin Biroul de presă, înainte de a publica anchetele de săptămâna trecută, însă am atenţionat Biroul de presă de existenţa lor, răspunsurile venind vineri seara.

Filmreporter.ro: Recent, directorii unor festivaluri de film din România au declarat public că vor cere Ministerului Culturii să desfiinţeze actualul Consiliu de Administraţie al CNC, din cauza modului în care s-au alocat finanţările pentru festivaluri şi standuri de film, la cea mai recentă sesiune. Ce măsuri va lua Ministerul Culturii în acest sens? 

Regulile de acordare a finanţărilor nerambursabile din Fondul Cinematografic sunt prevăzute de legislaţia în vigoare, respectiv Ordonanţa Guvernului nr. 39/2005, aprobată prin Legea nr. 328 din 14 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, Centrul Naţional al Cinematografiei fiind organul de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică proprie şi autonomie decizională, responsabil cu punerea în aplicare a acestor reguli.

Analiza proiectelor finanţate din Fondul Cinematografic este de competenţa CNC prin organismele sale, în cazul de faţă prin Consiliul de Administraţie, care trebuie să decidă în baza unor criterii obiective şi în spiritul şi litera legislaţiei în vigoare, beneficiind totodată de expertiză profesioniştilor din domeniu, implicaţi ca reprezentanţi ai breslei.

Prin urmare, nu este de competenţa Ministerului Culturii prin aparatul său central să evalueze din punct de vedere calitativ său artistic valoarea proiectelor finanţate sau finanţabile, ci să supravegheze că acest proces este realizat cu responsabilitate şi la nivelul standardelor profesionale de către cei în măsură.

Numirea membrilor Consiliului de Administraţie al CNC se face pentru un mandat de doi ani, în urma propunerilor făcute de către asociaţiile profesionale din domeniul cinematografiei, iar mandatul actualului Consiliu expira în anul 2014. În cazul în care Ministerul Culturii, ca autoritate tutelară, ar constata încălcări ale legislaţiei sau abateri grave de la deontologie, se poate dispune inclusiv revocarea unui membru al C.A. al CNC.

Potrivit unor surse din Consiliul de Administraţie al CNC, cele două standuri controversate, de la Antalya şi Marrakech, au fost promovate de Eugen Şerbănescu, directorul CNC, ca fiind două proiecte pe care Ministerul Culturii le-ar dori trecute la actuala sesiune. Cum comentaţi?

Fiind vorba de „surse”, nu avem ce comenta, în afara faptului că ar fi regretabil să existe membri ai actualului C.A. al CNC care au cunoştinţă de tentative de influenţare a deciziei şi, cu toate acestea, nu le-au făcut publice sau nu au sesizat organele în drept. Cu certitudine, nu există vreo intenţie de influenţare a selecţiei făcute de CNC din partea conducerii Ministerului, nici acum, nici cu ocazii anterioare, iar, după ştiinţa noastră, nu există astfel de „dorinţe” exprimate nici din partea vreunui alt reprezentant al Ministerului Culturii.

Anim’est, unul dintre cele mai mari, mai vizibile şi mai bine organizate festivaluri din România, nu a primit finanţare de la CNC, în schimb, proiecte mult mai puţin importante au obţinut sume substanţiale. Care este punctul de vedere al Ministerului Culturii şi ce măsuri ar putea lua în acest sens?

Evaluarea proiectelor înscrise în actuala sesiune de concurs intră în responsabilitatea Consiliului de Administraţie al CNC, Ministerul Culturii neavând la dispoziţie toate datele necesare şi accesul la dosarele depuse pentru a emite opinii despre calitatea unui proiect sau a altuia.

Operatorii culturali au posibilitatea să aplice pentru finanţări în mod transparent la Centrul Naţional al Cinematografiei, unde analiza trebuie făcută în baza dosarului de aplicaţie depus şi în funcţie de potenţialul proiectelor propuse şi mai puţin în baza unor criterii de ordin subiectiv privind aplicantul. De altfel, un principiu important în orice proces de evaluare este caracterul confidenţial al acestuia până la anunţarea rezultatelor finale.

Înţelegem şi împărtăşim rezervele exprimate public faţă de modul în care au fost alocaţi banii proiectelor, dar CNC este o instituţie care, deşi este în coordonarea Ministerului Culturii, are deplină autoritate. Ceea ce putem face este să declanşăm un control dacă vom fi sesizaţi cu privire la existenţa unor eventuale nereguli.

 

4 COMENTARII

  1. Consider ca raspunsul Ministerului Culturii este de bun simt. Toata lumea vrea bani pe nimic,fara s amunceasca si daca s-ar putea cat mai multi in fiecare an. Asa se intampla si cu acesti zisi regizori, producatori care nu se mai satura. Vor ca in fiecare an sa castige, sa-si faca vilisoare, sa-si cumpere cate un Lamborghini sa-si mai cumpere cate un apartament pentru a-l inchiria etc. si sa plateasca anumite persoane destul de bine, pentru a defaima. In urma cu cateva saptamani a fost difuzat pe unul dintre canalele TV un interviu cu Steven Spielberg care povestea cat primesc ei de la stat si cat primesc d ela sponsori pentru un film. Infim, in jur de 5-6 mii dolari. Asa ca…mai piano cu milioanele de euro…pe care le-ati luat.

  2. Impoteţa de care dă dovadă Ministerul Culturii în această problemă nu este de mirare. Cu toate că este Ordonator Primar de credite-adică dă bani CNC-ului care este Ordonator Secundar de credite, deci poate să-l cuntroleze şi să intervină. Acest minister se dovedeşte impotent în faţa unor Fraude importante real dovedite făcute de fostul director al CNC Eugen Şerbănescu.caz penal scăpat pe sub mână de Primul ministru Victor Ponta care l-a trimis consul la Bolognia(pentru pefecţionare în studiile Mafiei napoletane) şi de actualul director economic Elena Ilie care a manevrat CNC-ul ţi CA.ul pentru a-i da bani amantului Garcea, patronulul firmei de pază care are contrasct cu CNC şi ANF pentru a merge ca specialist în vânzări de filme la Târgurile de filme din Antalya şi Marrakech, Acest Garcea, fost miliţian a devenit subit datorită legăturilor foarte strânse până la intimitate, fără să înveţe carte, soecialist în cinematografie datorită amantei sale Elena Ilie. Şi MINISTERUL CULT- URII se manifestă xa o instituţie fără răspundere ministerială prin NON MINISTRUL SĂU DANIEL CONSTANTIN BARBU, un ins fără oersonalitate, bleg ca o oaie pe care o ESCROACĂ PENALĂ ca Elena Ilie poate să-l ănşele şi să-l îndoaie, SINGUR SOLUŢIE PENTRU ŢARĂ ESTE CA ACEST USL NOCIV PENTRU ŢARĂ.. .

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here